Атевиел,
И от птичи полет се забелязва, че си била твърде разгневена, когато си писала редовете от постинга си на 20-02-05, 19:58. И мисля, че това ти е попречило да забележиш някои положения, за които съм отворил дума.
За едно обаче си гарантирано права в прозиращия между редовете упрек към мен. Пишеш: “Илия, моля да ми помогнеш да видя (...) паралела, който правиш между моето поведение и това на г-н Колев, тъй като аз изключително се затруднявам”.
С пълно основание не виждаш връзката. Защото не съм я подчертал изрично. Предоверил съм се на контекста. А той се отнася до представата за истина и дефиницията, която съм имал повод да споменавам досега неколкоктрано. Във връзка с това коментирах, че предлаганата от мен формулировка “поставя затруднения, идващи от изискването за експериментална проверка на изреченото”. И доколкото Николай многократно е избягвал всякакъв род въпроси, които имат за цел да приземят разсъжденията му (той винаги бърза и няма време за плебейски земни питания, а освен това погледът му е в света на ни повече, ни по-малко “всички теории, които обясняват всичко”), забелязах, че се проявява натрапващо се подобие с твоя отказ да предложиш конкретни практически реализуеми солови (лично за мен) стъпки, с които да се включа в осъществяването на идеята ти за глобално трансформиране на човечеството в еднородна по степен на осъзнатост и единна вяра в един единствен Бог маса.
Прочитайки след молбата ти отново собствения си текст, забелязах, че контекстът наистина може и да остане зад кулисите. В този смисъл ти си категорично права в недоумението си. И аз те моля за извинение, надявайки се сега да е ясно какво съм имал предвид.
Впрочем, ти си решила да ми предложиш и така очакваната стъпка към осъзнаването. И тя е “самонаблюдението”.
Атевиел, ще споделя нещо изключително вълнуващо за мен – оказва се, че най-неподозирано през всичките си години на съзнателен живот аз съм правил точно това. И дори, бих могъл да се осмеля да допусна, че съм го правил поне 3-4 пъти по-дълго от теб. Сега обаче се питам: “Дали съм постигнал осъзнаването или не?”. Атевиел, дали ще можеш да ми посочиш онези признаци, по които да разбера, в каква степен съм успял да извървя въпросната първа стъпка?
Между другото, посветила си немалко редове на разсъждения относно субективността на “красотата”. Казала си и това, че тя не съществува. А не считаш ли, че ИМЕННО В КОНТЕКСТА НА ТВОЯТА ПРЕДСТАВА ЗА НЕЩАТА по същата причина НЕ БИ ТРЯБВАЛО ДА СЪЩЕСТВУВА И САМОНАБЛЮДЕНИЕТО? Та то дори като лексикална конструкция излъчва стопроцентова субективност. Е, питам се: “С толкова ненадежден инструмент ли ще се постигне преследваното от теб общочовешко осъзнаване?” Питам се и още нещо: “Дали това толкова общо дефиниране на въпросната първа стъпка няма за цел да подскаже, че досущ същата ще трябва бъде и втората, и третата, и последната?” (Защото, нали вече си се досетила, че на устата ми е да те попитам за втората стъпка, после за третата... Все пак, след толкова много години “самонаблюдение”, аз може и да съм докарал нещата до антракта между първото и второто действие.)
Питам се обаче и още нещо. На фронтона на светилището в Делфи е пишело: “Познай себе си”. Сега Атевиел ми препоръчва нещо леко доближаващо се до този античен съвет: “Наблюдавай себе си”. Разбираемо е, че и единият, и другият девиз имат за цел осъществяване на “осъзнаването”. Но ако в Делфийската препоръка (привсе и само хипотетично) съществува възможност в някакъв момент да позная себе (казано е "Познай...", а не "Познавай..."), то в онова, което ме съветва да правя Атевиел не се предвижда никаква подобна възможност, никакъв завършек – аз просто трябва само да се наблюдавам. Затова и питам: “Атевиел, на случайно недоглеждане ли се дължи тази разлика или ти действително искаш аз само да се наблюдавам?” (Тук, убеден съм, мислиш, че се държа жестоко с теб. И това определено е така. Но вероятно сравнително скоро ще оцениш ползата от подобна жестокост. А в духа на все същата жестокост ще ти повторя, че очаквам ориентири за евентуално извървяната от мен първа стъпка по “самонаблюдението”. Впрочем, допускам, че ти също наблюдаваш себе си. Това ме кара да трансформирам въпроса си: “В своето осъществяване на тази първа стъпка забелязваш ли някакъв заветен ориентир да се приближава от хоризонта към теб?” И отново: “Като как изглежда?”)
Атевиел, всичко, което съм написал във връзка с господин Колев, има само един единствен аспект: да ти покаже, че след като благородно терзаеш мислите си с въпроси относно пътя за усъвършенстване на човечеството нямаш право така бързо да се предаваш; виж как си се постарала да помислиш за едни или други маньоври на поведение с измисленото племе и техния заразен извор. Впрочем, дали си проявила показаната изобретателност само, защото пред теб всъщност не стои нито един конкретен Хатън-У-Га Колев Митев или Осум-Бура-Но Митев Колев?
Отваряйки дума за хипотетичното племе от фабулата, искам да ти посоча нещо, което, мисля, ти е убягнало от погледа. А това, допускам, е станало, защото разсъжденията ти се реят сравнително спокойно в селения, практическите аналози на които далеч не позволяват какъвто и да било подобен свободен полет.
Разбирам, че религиозните мисионери са твои потенциални противници, защото “малко или много разпространяват едностранчиви и субективни възгледи и идеологии”. Но в такъв случай, как да разбера твоето фактически пораженческо мислене, което предполага проява на активност само по адрес на онези, които “ИМАТ ЖЕЛАНИЕ и искат да разберат, това което им се дава”. Атевиел, дали си наясно, колко малко хора ще се отзоват на твоето дълбоко хуманно намерение. Как в такъв случай ще постигнеш осъществяване на идеите си в световен мащаб. Та ти още сега трябва да отпишеш поне 95% процента от земното население.
Наистина, не мога да не те поздравя за находката – посочваш, че хората ще могат да “приложат на практика в себе си и живота си предоставеното им познание”.
Но кое познание ще им предложиш, Атавиел? Това за този Бог, който ще бъде приближаван, колкото повече познаваме себе си? (Справка: [
prozrachno.hit.bg] / “Вярата, религията и погрешното им схващане от хората”.)
Е добре, ето аз ти казвам, че много съм напреднал в познаването на себе си и че съм много близо до твоя Бог. Ти как би могла да разбереш, колко е истината и колко неистината в това мое твърдение? Къде са и кои са критериите, по които би могла да разпознаеш твоя Бог? Ще ме определиш като отчайващо далеч стоящ от твоя Бог, защото думите, които съм изговорил и написал дотук не приличат на твоите думи? Ако това е критерият ти и ако аз утре започна да говоря като теб, ти ще приемеш ли, че съм се изравнил по приближеност до твоя Бог? Или ще отхвърлиш това като невъзможно? Ако постъпиш по втория набин, обаче, ще ти е особено нужно да посочиш поне един аргумент? И той ще трябва да докаже, че с мен не се е извършило онова, което в представите на религиозно вярващите хора има статута на възможно най-неопровержимо положение, а именно – осъществяването на чудо.
Разбира се, ти би могла да се аргументираш с нещо от рода: “По делата ми ще бъде разпознато дали съм или не съм припознал твоя Бог?” Ето, това вече би било известно приближаване на позициите, защото разсъжденията се свеждат до опитна проверка. Но, за съжаление, веднага възниква нов много по-голям проблем. Аз може, например, изобщо да не съм се приближил до Бога ти, а да си имам такава вътрешна философия, която да ме поставя в положението на човек, който с външните си прояви прилича на най-строг апологет на доктрината ти. (Но само външно. Нещо като шпионин, който дори и много години след смъртта му все още не е разкрит, че е бил шпионин.)
Е... къде отиват практическите аспекти на предложението ти?
Ако тук ми отговориш, че по-важно би било именно в практически аспект човек ДА ПРАВИ, примерно, добро, и че не е толкова важно дали се е приближил до някакъв Бог, то веднага бих се съгласил. Но с моето съгласие идва и въпросът: "Тогава кому е необходим какъвто и да било бог – не можем ли да минем и без него?"
(А при положение, че моето мнение по този въпрос има някаква стойност за теб, то най- най-искрено бих ти казал, че човек може да се чувства великолепно БЕЗ БРЕМЕТО НА КАКВИТО И ДА БИЛО БОГОВЕ. За това, по необходимост, съдя въз основа на субективността си. Имам си нея. И доколкото схващам, идеята за някаква обективност на някакво божество не е нищо друго освен нечия субективност, но просто обозначена с противоположната табелка.)
Ако трябва да се върна към твоята предполагаема активност на територията на племето с “ограничените разбирания (...) и прекалена суеверност и примитивност, в резултат на умствената им ограниченост”, бих искал, драга Атевиел, да те попитам следното: “Защо в очертанията на нито една твоя фраза, дори на нито една твоя дума, не се е появило и най рехавото облаче на съмнение, че в мислите на хората от въпросното племе не могат да покълнат абсолютно същите мисли, но адресирани към теб?”
Между другото, ти заявяваш, че не би предприела никави силови действия, но със самото си втурване сред тях с внушението, че онова, в което вярват, им е подсказано от някакъв “зъл дух”, ти вече си употребила сила. И то каква! Ти им разрушаваш целия свят, Атевиел! Замисляла ли си се над това, каква сила е словото? А ти имаш намерение да го подкрепиш и с примери на доживяли по-голяма възраст хора от целия свят!? Освен това, дали отчиташ, колко възможно е водачът на въпросното племе да ти посочи достатъчно красноречиво, че твоят светоглед е ужасяващо стеснен, че ти си човек с невероятно слаб дух, защото си се вкопчила в хипотезата, че хората трябва да живеят в този многострадален свят, колкото е възможно по-дълго, вместо да се освободят по-бързо от неговите окови, за да отидат при своя Бог? (Нали това не ти се струва непознато?)
Всъщност, вие бихте водили битка. И както при всяка битка ще има насилие. Ние сега с теб, Атевиел, също водим битка. Ти упражняваш насилие върху мен, опитвайки се да ми покажеш, че идеята ти за единния Бог и единната Му религия е нещо изключително добро и полезно за човечеството. Аз пък ти задавам въпроси (и те са моето насилие върху теб, позовавам се на цитирания от теб в сайта ти Пиер Абелар, който съветва човечеството да задава въпроси). Така например, искам да разбера, защо някакъв един общ Бог трябва да е по-добрата идея за имплантиране в умовете на хората, а не, примерно, друга, изразяваща се в отсъствието изобщо на каквито и да било помисли за какъвто и да било (в това число и общ) бог. Нали и при такава хипотетична постановка хората пак няма да имат поводи за взаимни религиозни избивания? Освен това, вместо да хабят енергия и да се напъват да търсят (или да измислят) чертите на въпросния Мега-Бог (напомням ти, че ти ще трябва да поработиш, например, над неговото описание, за да мога да се ориентирам в своето многогодишно приближение към него), та... вместо да прахосват огромни количества енергия в тази посока, биха я употребили за нещо по-полезно – да открият лекарство против рака или спина, да намерят начин да нахранят милионите гладуващи и така нататък.
Между другото, виждам, че ти изпитваш едва ли не гняв срещу обременените с една или друга религия (примерът с архимандрита е показателен). Но тези хора имат поне някакви притчи за своите богове, които, вероятно криво-ляво, им помагат да си ги представят и да МИСЛЯТ НЕЩО ЗА ТЯХ. Ти би ли споделила, какво си мислиш за този Бог, който считаш, че е единственият? Нали ако имаш намерение, да обединяваш огромни маси хора (а както многократно си заявявала – всички, сред които, по необходимост, и Николай Митев Колев), то ти трябва да им поразкажеш нещо за въпросния възможно най-единствен измежду всички единствени Богове.
Освен това, ти, Атевиел, поне засега не си показала, че можеш да дадеш никакви гаранции, че твоят Архи-Бог, постижим чрез настойчиво самонаблюдение, се отличава по нещо от масата други богове, които (странно съвпадение!) могат да бъдат постигани също чрез самовглъбяване. (Да си спомним тук безчетните аскетици, всеки от които е твърдял, че със средствата на една или друга форма на аскеза е успял да постигне някакъв бог.) А в добавка – каква е гаранцията, че твоят Бог няма да има (ако вече не го е постигнала) същата съдба като множеството други, които (все!) по един и същ начин са претендирали чрез собствените си уста (справка Христос) или чрез устата на пророците си, че са единствените и универсалните.
И още: отдавна искам да те попитам: “Запозната ли си с така наречената Баха-И-Религия”, която преследва нещо подобно на твоята идея – обединение на всички религии, което само по себе си изисква и отказ, или поне потискане, на различното между тях?”
Благодаря ти много за мнението относно правото на получателя да огласява писма, за които не е помолен предварително да не ги пази в тайна. То съвпада напълно с моето. Други хора обаче (“Мария”) са на противоположното мнение. Какво да се прави – всепроникваща Субективност!
(Впрочем, къде ли изчезна “Мария”? Беше написала, че подготвяла отговора си до мен. А вече минаха много седмици. Дано да е добре.)
Относно свързването на “красотата” с “насилието”.
Тъй като не те познавам, мога да допусна, че си (субективно) красива и (субективно или обективно – не знам как да преценявам 20-те ти години?) млада жена. Мога да допусна, че свързването на красотата с насилието те е уплашило. (Да речем, защото досега спокойно си пребивавала в собстванета си красота, без да ти минават помисли за насилие.) И затова си решила, че аз съм изказал нещо твърде “странно и несъвместимо”, обвързвайки “тези толкова различни понятия в едно изречение с общ смисъл”. И любезно си ми препоръчала, да “прочета повече за красотата в уебсайта ти, ако желая”.
Атевиел, дори и при това твое предпоследно изречение вероятно все още не си се била успокоила, защото мисля, че при други обстоятелства би съобразила, че по отношение на красотата (може) вече да съм се запознал с някоя и друга дебела книга. Така че онова, което съм могъл да прочета в сайта ти (ще бъда откровен) не ми дава “повече за красотата”, а “по-малко” (и в пряк и в преносен смисъл) от това, което вече знам, че хората знаят за нея. Между другото, известна е една максима, по силата на която светът ще бъде спасен от красотата. (Не "може би", гарантирано "ще..."!) Представяш ли си каква сила при трябвало да има въпросната "красота", вероятно съпоставима единствено със силата на твоя (но и на всеки от другите) богове. В такъв случай, ако тази сентенция се предава с благоговение от поколение на поколение, то значи сред хората постоянно се раждат "смешници" които правят разни "смешни" предположения, свързани със "силата на красотата". А, Атевиел, не допускам, че ще пропуснеш да забележиш, че със силата се упражнява "насилие".
Сега обаче искам да ти предложа един малък практически експеримент със собствения ти текст – ще заменя в него на всички места думата “красота” с думата “Бог”. И ето виж какво се получава:
Какво е Богът?
Богът е субективен.Това, което в едни очи е Бог, в други може да не е. Богът, като субективно преживяване, е илюзия. Богът е навсякъде, нужно е само да отворим очите си за Него. [Ние,] хората, виждаме като Бог само това, което искаме, и отхвърляме всичко останало като не-Бог (грозно понятие, измислено от човека, изразяващо собственото му субективно възприятие на нещата). А в действителност няма не-Божествени неща, т.е. "Бог" не съществува. Това е качество на нещата, което самите ние сме измислили, и което съществува единствено в собствените ни умове.
Така както няма не-Бог извън нас самите (не-Богът е негативният ефект от действията на хора върху други хора), така и Богът е плод на субективността ни.
Човек вижда нещата само през призмата на собствените си разбирания и възприятия.
"God is in the eye of the beholder."
Атевиел, на едно място има известно двусмислие и неяснота и в твоя оригинален текст. Те са се просмукали и тук. Но, независимо от всичко, допускам, че има над какво да се размислим, препрочитайки този трансформиран текст. Най-малкото би било интригуващо да направим една инвентаризация (всеки от нас поотделно), с която да опишем кое изречение приемаме за вярно и кое – не. Би било вълнуващо да сравним след това резултатите. А защо да не поканим и други да сторят това?
Накрая, искам да споделя с теб и още нещо, което буквално ми хрумна в момента.
Питам се, дали култивирането на самоосъзнаване, в неговите много широки измерения, не минава и през овладяването на някои по-малки сектори – да речем, през отказването от цигарите? Продължавам веднага със следващия въпрос: “Как, например, ти ще убедиш дори и само един човек, че опознавайки все по-добре и по-добре себе си, си успяла да се приближиш до своя вездесъщ Свръх-Бог, след като не си могла да познаеш нещо толкова елементарно като безсмислието и вредата на цигарите?
А ето ти сега възможност да установиш родство между мен и господин Колев (възнамерявам да се самопохваля!) – доколкото никога не съм пушил, аз се намирам доста по-напред от теб в близостта си до твоя Бог. В такъв случай, ако двамата се изправим пред някаква публика, то моето поведение пред хората може да се окаже по-убедително. (А след като никога не съм пушил, от това би последвало, че още преди много, много години съм бил по-близо до твоя Бог – и от най-ранна възраст съм знаел, че цигарите са нещо, което само би ме отдалечило от Бога на Атавиел.) Така, аз може и да ти грабна буквално под носа потенциалните ти следовници. А те, тръгнат ли след мен, ясно е къде ще се окажат.
Ерго, отказвай, колкото е възможно по-скоро, цигарите!