Ако има някакъв най-голям грях на този свят, то това сигурно е грехът на онези, които, облечени в тогата на учителя, "учат" някого, заблуждавайки го. 
Goto Thread: PreviousNext
Goto: Forum ListMessage ListNew TopicSearchLog In
Goto Page: 12Next
Current Page: 1 of 2
Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: February 20, 2006 05:56PM

Отдавна следя публикациите в сайта и най-сетне и аз се реших да повдигна няколко интересни за обсъждане въпроса.

Искрено се надявам, че този път ще видим мнението на възможно повече преподаватели в българското училище.Защото "капаните"(както ги беше нарекъл един участник в дискусиите) в ЗНП(Закон за народната просвета) и ППЗНП(Правилник за прилагане на Закона за народната просвета) наистина са много добре "заложени"! Или пък просто постановките в тези закони са достатъчно остарели и неадекватни на променилата се обществено-икономическа ситуация в България .

На първо време предлагам да се помисли върху следните промени:

1.Да се измени текста в чл..... от Конституцията на Р.България и да стане образованието "платено" дори и в началното,основното и средното училище.Да бъде въведена еднократна такса ( напр.20/30/60 лв), която да "важи" за срок от 4 год.Тази такса да се използва ефективно и целенасочено от Училищното настоятелство на конкретното у-ще(което да се отчита на Събрания на Уч.настоятелство и да е регламентирано в ЗНП за какво точно могат да се използват наличните финансови средства), както и да се отчислява по 1/3 от таксата за вс.ученик при налагане на наказения по смисъла на чл.139 от ППЗНП.При изчерпване на наличните средства за съотв. уч-к те да се допълват от родителите му.А при завършване на уч.срок и уч. год . част от парите да се използват за материални поощрения на уч-ците с най-малък бр. неизвин. отс-я и отличен успех; за подобряване на матер.-технич. база в у-щата; за коктейли за завършващите съответна степен ученици(съвместно с техни преподаватели през изтеклите 4 год.)и пр. и пр.Всичко това ще подпомогне изнемогващото българско у-ще и ще бъде огледален образ на общество, което се нарича "пазарно" и държи на ефективното си образование!...Ако е така , разбира се...
За уч-ците, със социално слаби родители или сираци, тази сума ще се привежда от държавния бюджет .
Ако ученикът няма провинения по смисъла на чл. 139 от ППЗНП - то тогава неговата сума да се прехвърля автоматично за следващата учебна година!!!
По този (на пръв поглед революционен начин) ще се постигне както възпитателен, така и финансов ефект, а така също и децентрализация на средствната за обучение и възпитание.Всъщност идеята не е толкова кощунствена - падат се по 0,50/0,75/1,50 лв на месец, за обучението и възпитанието на нашите деца за срок от 4 години !!! Нима има родител, който не иска да подпомогне с тази сума образованието на собствиното си дете ?
2.Да се промени минималния брой ученици за една паралелка предвид демографския "срив" в Р.България. Например сегашното изискване за 18/16 ученици съответно за ІХ / Х клас е отдавна остаряло и върши повече "лоша" услуга на учениците , отколкото добра.(За справка вижте изложението на г-жа Мария Донева в този раздел на Форума ,от мин.год.)Учениците, които не желаят по една или друга причина да се потрудят за минимума си от знания(т.е. за тройка) се възползват точно от тази постановка за мин.бр. у-ци...
3.Да се промени възнаграждението за труда на класния рък-л на 40% месечно от минималната работна заплата за периода в страната(напр-р за посл-те 6 месеца).Който е работил предходната уч. год. или пък работи сега и като класен ръководител много добре знае за какво става дума - за нервите, безсънните нощи, извънредното време, което поглъща тази му допълнителна дейност и не на последно място - финансовите разходи (когато си върши работата ефективно).Няма да споменавам и парите за лекарства за разклатеното му душевно здраве...

Сигурен съм, че нахвърляните набързо мисли и идеи по-горе ще предизвикат "отзвук" в нашего брата - българския учител...Но дори и сега да не разбутам "духа от бутилката" - убеден съм, че все някога това ще стане!Така че оставям темата отворена и за нови свежи идеи, касаещи единствено желанието ми за ефективно действаща образователна с-ма в България!

Надявам се и на друго - че "отговорните институции" - министерство, синдикати, шефове на Регионални инспекторати - ще намерят позитивното в изложените идеи, и ще променят съвсем скоро статуквото...

Повдигането на тези въпроси няма за цел афиширането на личността ми , а само надеждата, че ще срешна тук единомишленици, с които да обсъдим проблемите!
А защо не и други подобни...И защо не след дълго боледуване и сън най-сетне "образованието" ни да започне да се събужда...

Оставам в нетърпеливо очакване! И надежда...

Ваш:Н.Божидаров


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Iliya Kozhouharov (IP Logged)
Date: February 27, 2006 12:56AM

Уважаеми господин Божидаров,

Благодаря Ви за интересното и съдържателно послание.

В продължение на над 30 години се занимавам с педагогическа дейност. И ако има нещо, което след всичките тези години ме тревожи в най-голяма степен, това е големият проблем относно едва ли не невъзможността младите хора да бъдат сериозно мотивирани към активно и задълбочено усвояване на знания. (Безусловно, говоря в очертанията на едни усреднени измерения.)

Няма да скрия, че през последните години са ми хрумвали идеи, аналогични на Вашите. Нещо повече, по време на проведения от Кръга Семинар на 17 и 18 декември, миналата година, изказах някои от тях публично в една по-свободна дискусия. Най-общо, огласеното от мен се свеждаше до следното питане: "Дали едно евентуално включване на пазарните отношения да не се потърси като стимул за повишаване на знанието още от най-ранна детска възраст – от времето, прекарано в училището?" (Но не толкова и не в смисъла на "платеното образование", колкото в смисъла на "възнаграденото постигнато знание" от страна на всеки ученик и/или студент.) Може да изглежда необичайно, но не е невъзможно да се помисли, че един по-безболезнен вариант за включване на детето и младия човек в света на пазара би могъл да се осъществи под формата на регламентирано заплащане за всяка усвоена порция знание.

Да не говорим, че по такъв начин и самото общество като цяло би привикнало постепенно с мисълта, че И ЗНАНИЕТО (следва да) се оценява така, както се оценяват много други неща от света около нас.

Илия Кожухаров


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: March 06, 2006 01:38PM

Очевидно проблемите в българското образование не вълнуват никого от участниците в този Форум, с изключение на г-н Кожухаров.Или учителите нямат достъп до този сайт, или са наясно ,че нито Конституцията може да се промени, нито споразумуенията с т.нар. ЕС за безплатно образование в България...А може би никой не иска да променя статуквото?!! Така обаче за години напред образованието ни ще бъде обречено да бълва неуки, неумели и неадекватни на социално-икономическите промени в България / и в света / ученици! А българския учител ще продължава да мизерства и да се надява на частни уроци...Заблуда е, огромна заблуда е , че това положение в момента е образователно и въэпитателно!
Заблуда е, че остарелите наказания: Забележка, Предупреждение за преместване в друго училище, Преместване... водят до някаква корекция и промяна /в позитивна посока/ в поведението на невъэпитаните и необразовани наши деца! И в мисленето, поведението и общуването на родителите с децата им!...Заблуда е , че във времето на "пазарни отношения" и "преход" само моралните поощрения и награди за учениците могат да ги мотивират!..
Много са заблудите и аз ще продължавам да ви ги "тикам" в очите, макар, че явно "всичко е загубено" и "положението е безнадеждно!!!
Жалко, че здравомислещи хора, призвани да обучават, образоват и въэпитават "бъдещето на България" си затварят очите пред очевАдни истини...

Следва продължение...

Ваш: Н.Божидаров


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Сава Сомов (IP Logged)
Date: March 14, 2006 11:47PM

Г-н Божидаров,

Благодаря за добрите думи.

Не искам да Ви разочаровам, но ми е трудно да приема Вашите предложения. По моите представи за общественото ни устройство, ако Държавата трябва да бъде натоварена с някакви функции, то на първо място трябва да бъде образованието.
Мога да се съглася с Вас, че това което се твори сега в образованието е безобразие. Безотговорност към собственото ни бъдеще. Но ми е трудно да посоча лесно решение. Ще си позволя само да споделя, че основните мотиви за образоване трябва да лежат извън образователната система и тук може да причислите и заплащането на учителите, като евентулна реализация на хората с образование. Образованието обаче трябва да бъде общодостъпно, защото е единствения фактор за преодоляване на социалната детерминираност. Общество, което не разбира това е обречено на гибел.
Що се отнася до механизмите вътре в самото образование ще си позволя да не взема отношение, просто защото не съм компетентен, но те те не трябва да възпрепятстват общата достъпност.
Ще си позволя да Ви предупредя, че като отправяте едно предложение трябва да имате в предвид и разходите за неговата реализация, администриране. Във Вашето предложение те ми се струват прекомерни спрямо хипотетичните резултати.

С уважение

Сава Сомов

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Петер Митев (IP Logged)
Date: March 15, 2006 02:10PM

Съгласен съм по принцип с това, което сте написал!
Опасенията ми са по повод: 1. Какво става,когато/ако родителят откаже да плати допълнително, защото вече е изразходвана таксата? Съдим ли го? Кой го съди? Колко време го съди?/по принцип децата, които провят провинения по 139 са почти без родителски контрол,родителите им са по чужбина или с ниски доходи, да не говорим, че са в болшинството си хора, които априори мразят,ненавиждат училището - те са онези бивши ученици, от които са пищели тогавашните им учители/
2. СИНДИКАТИТЕ са чужди на образователните проблеми - та вижте как и за какво говорят и къде се възстановява от "гладуването" лидерката им!!! КАТО ОБРАЗОВАН ЧОВЕК ЗНАЕТЕ, ЧЕ СИНДИКАТИТЕ ВИНАГИ /ОТ ПОЯВЯВАНЕТО ИМ/ ДОСЕГА, СА ПРЕДАВАЛИ ИНТЕРЕСИТЕ НА ЧЛЕНОВЕТЕ СИ!
3. Инспекторатите не са нищо повече от медия на министерството и кадровици на съответните партийни сили. Та нима може /пък и кой ли ще си позволи/ инспекторат да провежда своя регионална, местна политика в образованието имам предвид - при спазване на ЗНП, но адаптирана, съобразена със специфика на населено място,община,район, регион, област,...?
4. Колкото до министерството - ясно Ви е, че то /там/ не са наясно по най,най-важния, основен въпрос - какъв е форматът на излезлия от средното училище младеж, какво трябва да знае и може той, кому ще бъде нужен, за какво?/с една дума - никой/всеки/, никога/винаги/ не мисли СТРАТЕГИЧЕСКИ!!!/
Ergo-Директори и учители /респ.учениците/ също участват в образованието само тактически, на парче, запушват пробойни и амбразури с телата си и затова понасят всички негативи и стават мишена на гражданското недоверие и недоволство.Sic!


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Н.Божидаров (IP Logged)
Date: March 16, 2006 05:14PM

Страхотно, г-н Митев !!!

Благодаря Ви !!!


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: March 17, 2006 04:08PM

Що се отнася до ситуацията, когато родителят откаже да "доплати" вноската си - непременно това като казус трябва да е предвидено в ЗНП, и" ученикът да не може да бъде записан за редовен ученик през следващата учебна година"...Ако родителите са с ниски доходи(социално слаби, или пък детето е с един родител) - тогава държавата ще "доплати" вноската(от държавния бюджет).И това също трябва да е изрично записано в ЗНП...

Аз също съм на мнение , че образованието трябва да е общодостъпно(обратното е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ спрямо народа и държавата като цяло)! И точно поради това предлагам достъпни "цени" - падат се максимум по 1,50 лв МЕСЕЧНО на ученик(за период от 4 години)...Това е сума , която мои ученици изхарчват пред очите ми САМО ЗА ЕДИН ДЕН за закуска....

"...като отправяте едно предложение трябва да имате в предвид и разходите за неговата реализация, администриране. Във Вашето предложение те ми се струват прекомерни спрямо хипотетичните резултати..."Цитатът е от горното писмо на г-н Сомов...Така е г-н Сомов, напълно съм съгласен с Вашето предположение.Но не мислите ли, че е по-добре да запалиш свещ, вместо да се оплакваш, че е тъмно в мрака?...

Известно ми е, г-н Митев, добре ми е известно "какво представляват" в същността си Синдикатите...Мой познат им изпраща подобни предложения и ракцията им е като "да хвърлиш камъче в блато" - дори вълничките там "затихват" много бързо...Какво остава да породят "пречистваща вълна!?!...Но другия подход е "овчедушието" и "модела на оплакващия се човек"...

Що се отнася до Министерството - очевАдно е (от доста години), че там точно СТРАТЕГИЧЕСКИ някой прави всичко възможно качествено образование да няма!!! Но си е надянал "маската" на "радетел за адекватни промени"...Не зная кой е този някой!...Преди години Николай Хайтов(лека му пръст) в няколко интервюта изясняваше , че българското образование било ПРОДАДЕНО на Световната банка...Доколко е вярно - също не зная, но очевидно някой има изгода образованието в България да "буксува" и да затъва все повече, а българските "...учители /респ.учениците/ .... да участват в образованието само тактически, на парче, да запушват пробойни и амбразури с телата си и затова да понасят всички негативи и да стават мишена на гражданското недоверие и недоволство..."(както разкошно го е казал г-н Митев, който се надявам да ми прости дребните ДОоформления на текста в това писмо).

Я си представете само ситуацията , при която в края на всеки срок (и/или на учебната година) на ученика с най висок успех от даден клас се подарява един велосипед(последно качество), а на този с най малък брой неизвинени отсъствия - звуковъзпроизвеждаща ситема(Си-Ди плейър), или пък на зрелостника с най добри показатели(успех, отсъствия участие в "живота" на училището) - ЛАП ТОП, или дори качествен компютър.....и това стане традиция - какви ще бъдат последствията само от едно такова начинание?!!....И финансовите средства за това може да ги има още в началото на следващата година във всяко училище !!!!!! А с течение на времето тези средства ще се мултиплицират!...

Може би все пак някой трябва да "отвори очите" на ВЛАСТИМАЩИТЕ и да им помогне...Все пак паричките няма да дойдат толкова от държавния бюджет, колкото от народа...Та всеки от нас (боледувал или здрав през месеца) "плаща на държавата" два-три пъти повече от 1,50 лв месечно за здравна осигуровка....

Не е толкова сложно , колкото изглежда и ще има ефективни последици....Просто някой от четящити тези редове, или желаещ да се прочуе и покрие със слава и почести "властимащ" трябва да проумее простите истини за наказанията и поощренията в образованието ни, и да ги приложи на практика...Аз нямам нито физическата възможност, нито психическата енергия и упорство да направя това....

Дано някой намери куража и да промени нещата!

В очакване на искрени мнения и смислени предложения - Ваш: Н.Божидаров


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: March 17, 2006 04:58PM

Бих се радвал да чуя (видя) тук и мненията на г-жа Мария Донева , и на г-н Красимир Шипков, и на Карла!... И т.н.....желаещи да споделят вижданията си за т.нар. ОБРАЗОВАНИЕ в България.

Ваш: Н.Кожухаров


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Петер Митев (IP Logged)
Date: March 18, 2006 06:31PM

Не мисля, че поощренията /ще/вършат работа. Това ми намирисва на бихейвиоризъм! Нали ще го сменяме с конструктивизъм в образованието! Това с поощренията рано или късно /по-скоро рано/ще се изроди и освен това е прекрасна почва за корупционни техники. Поощрението е другаде - там, където посочих "...представят образа на успелия човек, който е училият, образованият. Той кара готините коли, носи скъпите дрехи,часовници, парфюми! Той има вкус! Той сваля готините мацки, той пътува по света! Той ръководи, него го харесват, нему вярват, него търсят, когато трябва нещо да стане! Той е победителят, лузърът е необразованият, неучилият!..."
Стимулът трябва да е социалният успех, постигнат поради, а не въпреки или без образование! Защото досега се наложи образът на обратното - необразованият, илитератът жалък, става: а/депутат,после шеф на хазарта;
б/ обикновен министър на /забележете!/младежта и спорта;
в/министър-председател /най-жестоко критата тайна, след арея51/;
г/взривяван,после разстрелян доктор-партньор на карти на /забележете!/ училите по чужбина министри ;
д/собственик на тв шоу,разрешаващ си да прослушва и наставлява училите за това актьори.
и т.н.
Не вярвам някой да "има изгода образованието в България да буксува" - не съм привърженик на теориите за конспирация. Ние, ние си го правим всичкото!
И то не заради друго, ами защото точно отвратените от образованието, поради партийни принадлежности стават негови министри, експерти, изобщо ръководители! Ами спомнете си как Евгения Живкова се занимаваше с образованието в предишния парламент! Тя - врялата и кипялата в образованието!? Жалка работа, господа съдебни заседатели, и ние тичаме с променено лице към езерото.


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Петер Митев (IP Logged)
Date: March 19, 2006 02:35PM

Госпожа Донева напусна образованието и предпочете сините небеса на поезията/вижте новата й книга "Има страшно"/.Не искам да кажа, че се се е затворила в кулата от слонова кост, но предполагам,че като високоемоционален човек е отвратена от него/образованието/. Не че не продължава да има вярно мнение за него./все пак синът й е ученик/

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Костадин (IP Logged)
Date: March 20, 2006 11:47AM

Автор: Николай Божидаров (213.222.48.---)
Дата: 17-03-06 14:58

...


Ваш: Н.Кожухаров

Последно, ваш кой?

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: March 20, 2006 01:40PM

Надявам се , г-н Митев, че Вие сте не само педагог , но също така и родител...И ако е така (но дори и да не е ! ) помислете и ми отговерете ако пожелаете - бихейвиоризъм ли е поведението на свестните родители ( по цял свят ), които от първия ден до последния дъх на своето дете използват точно това - да "балансират" между наказанията и ПООЩРЕНИЯТА...И как ли ще изглежда едно дете ( или юноша ), отгледан и възпитаван само чрез наказания? А именно така изглежда нашия подход в българското (т. нар.) ОБРАЗОВАНИЕ...И дали именно това не допринася за натрупването на ДОПЪЛНИТЕЛЕН гняв в подрастващите???

Що се отнася до "почвата за корупционни техники" - предполагам , че едва ли е възможно да ми посочите някаква сфера в България ( в момента ), където да не съществува "почва за корупция"...

"...Стимулът трябва да е социалният успех, постигнат поради, а не въпреки или без образование..."(цитатът е от писмото на г-н Митев)...Да, съгласен съм с Вас г-н Митев, така ТРЯБВА да е !!!...Но нали като здравомислещ човек си задавате въпроса: "А защо не така?"...И то не само в РБ , но в световен мащаб !!! Явно така е изгодно НЯКОМУ...А е ясно "кой дърпа конците"...Или поне всеки си отговаря персонално на този въпрос...

Ваш : Н.Божидаров


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Петер Митев (IP Logged)
Date: March 20, 2006 03:30PM

Опасението ми е, че поощрението може да се превърне в цел.Колкото до свестните родители по цял свят /пък и не само родителите, а всички системи/- те използват поощренията като средство за постигане на целите.Пък в нашето образование /вече изяснихме/ цели НЯМА/. Има само мерки, концепции, ре/и/форми,промени, подзаконови актове, писма, планове,заповеди и инструкции.
Наказанието по цял свят се налага, когато, ако, постъпиш,действаш неправилно в контекста на постигането на целта, когато това действие е в явен асинхрон с принципа, с философията на целта.
Мисля, че по цял свят като успех се дефинира постигането на ясна, социалнозначима и означена /държавно, политически/не партийно!/ регламентирана/ цел.
Изобщо - зададени са параметри и тяхното постигане, изпълнение, носи социален, финансов, и всякакъв друг престиж/включително морален/, който престиж отрежда място в елита на обществото /а не в къщата на някой "Брадър" или гостуване в тв шоу, или коктейл/.
Ваш: П. Митев

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Карла (IP Logged)
Date: March 20, 2006 07:48PM

Г-н Божидаров,

Мисля, че трябва да отговорите на Костадин. Появява се съмнение, че К. се подвизава под Вашето име. А това примерно за мен означава да споря с един всезнайко.
Що се отнася до образованието много ми се нрави следната мисъл: "Реформите в образованието трябва да се насочат към отказ от реформи". Честно казано мисля, че на всички им писна от безкрайните псевдореформи. Всеки нов министър идва със собствени идеи и те не касаят съдържателната страна на процеса, а външни изяви - матури, не матури, тестове, без тестове . Последната идиотщина е средното образование да приключва по желание след 10 клас. И какво ще правят тези деца на 17 години, като дори нямат законовото право да работят? Доколкото ми е известно формите на задочно и вечерно обучение в средното образование вече са на изчезване.

Карла

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: March 21, 2006 12:35PM

Здравей, Карла !

Мисля си, че и за твоята персона имаше преди време подозрения, но това едва ли е толкова важно...Всъщност съм допуснал печатна грешка и в смисъла на идеите на Фройд вероятно съм го направил подсъэнателно с цел да провокирам изложение на г-на И.К....Това е истината в случая! Пък и г-н И.К. е толкова далече от средното образование, че едва ли го вълнуват подобни въпроси, като поставените от мен...

"...Опасението ми е, че поощрението може да се превърне в цел...", казва г-н Митев.Защо считате така г-н Митев?Но дори и да се получи това "омерзяване" на идеята, това все пак ще е промяна на статуквото...И още нещо - аз никъде не съм споменал за изхвърляне на наказанията, а напротив - говоря за БАЛАНС...В момента мислите ли , че учениците имат някакъв мотив за познание и усъвършенстване? И ако да - какви са те ???...Освен това предложенията ми са капка в океана от въэможности - например ПГ могат да се "коалират" с различни / за радост все още съществуващи / предприятия, които да предлагат преференции за "най-добрите" ученици...

Вие, г-н Митев как мотивирате вашите ученици???

Ваш: Н.Божидаров


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Карла (IP Logged)
Date: March 21, 2006 12:52PM

Г-н Божидаров,

Моля Ви, не закачайте К., че току виж ни залял със словеса. А е известно, че неговите напъни да се прави на всекомпетентен не са донесли нищо освен утвърждаване на двойния стандарт.

Карла

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: March 21, 2006 03:25PM

Благодаря ти, Карла , за предупреждението!

Радвам се , че следиш изложенията в тази част на Форума...Считаш ли , че има някакъв шанс някой властимащ да се заинтересува от това, за което говорим тук и да се "въэползва" по йерархичната стълбичка...нагоре...към славата и известността? Защото моя личен опит показва, че това е "трудно наблюдаемо явление"...

А какво би ТИ изменила или предложила да се измени в българското образование ???

Ваш : Н.Божидаров

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Карла (IP Logged)
Date: March 21, 2006 06:48PM

Г-н Божидаров,

Не смея да отправям предложения, но ако съдя по дъщеря си, която уж учи в елитно училище, то резултатите са твърде далеч от желаното. Просто си губят времето. Налице е демотивация както на учителите така и на учениците. Родителите недоволстваме, но старателно се дистанцираме от управлението в образованието.
И за съжаление мисля, че вече е късно за каквито и да е промени. Деградацията е невъзвратима. Всеки се спасява по единично с частни уроци. Този модел, който всички уж не харесват ще продължи да съществува. Образователната система все повече ще имитира дейност.


Карла

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Б. (IP Logged)
Date: March 22, 2006 02:03PM

Приятно е да види човек, че отсрешната страна в една комуникация е искрена...Затова ти благодаря, Карла, за искреността !
И аз съм стигнал до извода , че ако "системата" не се промени коренно - в следващите 20(а може и повече) години ОБРАЗОВАНИЕТО в БГ няма да мръдне и един НАНОметър в позитивна посока...
За жалост!...

Ваш : Н.Б.

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Костадин (IP Logged)
Date: March 27, 2006 11:22AM

Макар и да бягаме от напиращия въпрос "Що е то елитно образование?", все пак не можем да не му обърнем внимание.

Що е то елитно образование? Как се формира у нас тази нагласа, че нещо е елитно, щом там се плаща, или щом там са децата на известни престъпници, или щом там се прилага някаква "американска" система на преподаване чрез хип-хоп или нещо такова? Кои известни, некомпрометирани членове на българското общество са завършили някое от елитните училища? Кои от позитивно известните на цял свят българи са завършили някое от тези елитни школа?

Въпроси. Всеки може да пита...

Пък и що за елит е елитът в България? Не прилича ли той повече на нечистотиите, които плуват над мръсна вода? Както и да е...

Прибързаното елитарстване ще донесе само негаиви на образованието и най-вече на хората, които възлагат неимоверно големи надежди в тази насока. Всички искаме най-доброто за децата си и от тази гледна точка наистина е по-добре да ги пратим в чисти, уюутни училища, където ще им обърнат внимание при нужда, където има по малък риск да бъдат травмирани. Но не е ли по-добре просто да работим в насока (почти) ВСИЧКИ български училища да предлагат тези неща?

Има една Питагорова теорема.
Всъщност степента на образованост, освен че дава самочувствие на младите, има и друга функция - да повиши шансовете им за достоен и качествен живот в едно общество, което, предполага се, разчита на образоваността на индивида за постигане на общо благо. Чисто икономическата страна е - повече знания, повече пари.
Ето тази парадигма у нас е в кошчето за боклук.

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: March 27, 2006 04:07PM

Костадине, мисля, че въпросите си за елитарното образование би трябвало да насочиш към Карла.Тя споменава, че дъщеря и учи в подобно училище...Но това едва ли означава, че то е частно.Може би обществената нагласа е, че точно училището, в което учи детето и , е елитарно и там се очаква да се получава по-добро образование (да речем повече познания, умения и навици...)

Неочакваното за мен е това, че разумните хора в БГ не се замислят за въэможноста да се промени "ситуацията" в УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ чрез една дребна еднократна сума, която да внасят родителите...Странно е, че някой се опасява, че поощренията в материален (или финансов) аспект щели да предизвикат самоцел...Нека се замислим има ли дейност, в която материалните и финансови поощрения (заплата, награди, допълнителни въэнаграждения за положен труд) да не се използват?...Май само в училищното образование!...За ясли, за детски градини, за ВУЗ-ове - винаги се внася сума(такса)!!! Само във въэрастта на училищното образование това "изчезва"...и се надяваме на безплодни наказания (които всъщност наказват учителите и съответното училище!) и морални поощрения, които донасят "саркастични въэгласи" от съучениците на поощрения ученик ...

И как няма да са "старателно дистанцирани от управлението в образованието" (както се изразява Карла) и изобщо от процеса на въэпитание и обучение в училище РОДИТЕЛИТЕ, при положение, че наказанията на децата им с нищо не касаят самите родители(а от там НЕ касаят и самите ученици !)...Все едно "некачествения работник" да се премества СИГУРНО на друга работа, а измъченият от него работодател да пише един куп документи, пък и накрая да остане без работа...Със сигурност !!! Защото така е регламентирано!!! Странно и тъжно...

Уважаеми господин Кожухаров, МОЛЯ ВИ НЕ МЕ БЕЗПОКОЙТЕ СЪС СВОИТЕ ПЕРСОНАЛНИ ( И НЕНУЖНИ ЗА МЕН ) ПИСМА ДО МОЯТА ЕЛЕКТР. ПОЩА !
Ако желаете да споделите нещо - направете го тук! Нека всички да видят какво Ви вълнува и какъв е Вашият ред на мисли...

Явно обаче, че включващите се в този диалог не са преподаватели в училище ( с изключение на г-н Митев, който пък явно не се вълнува от моите идеи) и вероятно ще се наложи да потърся друга "арена" за споделяне и диалог...

Ваш : Н. Божидаров


Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Петер Митев (IP Logged)
Date: April 10, 2006 09:53PM

Господин Божидаров!
Сакън!
Вълнувам се и още как, но непрекъснато ме преследва усещането, че кучетата/ние/ лаят/лаем/, а керванът /с враждебно настроени към кучетата водачи/ си върви.Воден към следващата пясъчна дюна, зад която фучи грозна гибла или самум, а не към оазиса!
Но какво значи да се замислиш "за възможността да се промени ситуацията в училищното образование"?
Замислихме се.После?
Преподавател съм, точно това означава, че в моите тревоги, вълнения, страсти и неволи, мнения, предложения, никой не се вслушва! Та абсурдите в образованието метастазират!/Само за миг се опитайте да провидите какво ще стане с учебниците по новата програма от пети клас нататък! И как ще почне годината!/
Свинщините с безплатните закуски,със циганчетата, с отсъствията на учителите, с компютрите в училищата, с чалгаджийстващите управители на образованието, са безкрайни и поразяващи със своята /дори морална/безнаказаност!
За Бога,нали ви писах, че именно отвратените от образованието са негови ръководители!
Е, какво става всъщност? Ами гореописаните кучета прегракват /или ги убиват,не, това беше за уморените коне- и млъкват/, гореописаният керван вещо воден от водачи, видели се властни се влачи виейки към Валхала! Амин!
Та тъй...
Ваш П.Митев
P.S. Азис издаде книга.Тя се продава успешно.
П.Митев

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: April 13, 2006 12:37PM

А Вие, г-н Митев, как намирате при това положение "омиротворението" на душата си ? Или може би сме се хванали на хорото и не смеем да го напуснем ?

Доколкото сте се "осветлили" и Вие сте част от "управляващите" в т.нар. образование...Не Ви ли се дава възможност да предлагате спокойно ефективни промени в статуквото...

Спомням си една идея на Конфуций - мъдрецът се адаптира без да се подчини, докато обикновеният човек се подчинява, без да се адаптира...Това май трябва да е кредото на сегашния БГ-учител !...

Ваш: Н.Б.

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: П.Митев (IP Logged)
Date: April 13, 2006 05:08PM

Нещо не разбирам израза "може би сме се хванали на хорото и не смеем да го напуснем".Това за кого се отнася? За мен? Не вярвам да слизате на нивото на заяждането /или не ми се иска/. Нека не перифразираме епизода "Двете батареи". Лишно и срамно ще бъде /и най-вече в услуга на илитератите/. Всъщност, наистина "не смеем да го напуснем", ибо мисля да съм все пак някакъв /макар и жалък/ ДОТ поне срещу пошлящината, заливаща училището и защото знам и мога да дам/кажа/ на учениците си нещо, което друг едва ли би... Комай това омиртворява, поне денем, душата ми.
След като съм се "осветлил"/термин от шпионажа, май/ , допускам, че Ви е ясно какво "управлявам"/терминът-ваш/. Ако не Ви е ясно - помощник-директорът реално, фактически ръководи /по-скоро контролира/ спазването на трудовата дисциплина, Правилника за вътрешния ред, и още няколко дейности, чиято ефективност е следствие на лошата /по-скоро липсващата/ стратегия в/за образованието. /Вж.статията на М.Донева/
Въпросът Ви "не ви ли се дава възможност да предлагате спокойно ефективни промени в статуквото..." считам за забавен, смешен, глупав, жалък, недобронамерен, излишен, наивен, показващ непознаване на училището - подчертайте верния отговор.

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: April 14, 2006 02:35PM

Господин Митев,
явно е, че сте се докачили и "изливате" част от гнева си върху ми...Няма смисъл, освен ако и това не води до омиротворение на душата Ви...

Винаги ме е впечатлявало подобно отношение на моите преки началници -директори и пом.директори - към нас , обикновените учители...Сякаш не сме в един и същи кюп...И вместо да ни "влизате в положението"(това означава , че сме на едно и също хоро), опитвате се да "ръсите" върху ни натрупания си от "с-мата" гняв...Не бива, г-н Митев, обидно е някак си ....Но ще го преживеем !...

Знаете ли когато предлагам нещо позитивно (в смисъл, че ще доведе до ефективна промяна) и виждам , че моите шефове се страхуват дори да го отбележат в Протокола - опитвам се да им помогна - предлагам им да не го предлагат НАГОРЕ от свое , а от мое име...Ето в тази връзка Ви попитах дали не Ви се дава възможност да да предлагате спокойно ефективни промени в статуквото...

Струва ми се , обаче, че и Вие сте натрупали доста болка и гняв към това статукво.
Интересно е дали сте опитвали да изпращате предложения за промяна НАГОРЕ - към minedu-то? Така поне бихте освободили част от напрежението...

Към моята персона можете още злъчни думички да използвате , но това няма да промени положението в "с-мата".Дано да не постъпвате често по подобен начин с подчинените си учители...Дано.

Само в интерес да поддържаме разговор с Вас, г-н Митев (нещо интересно за мен , уверявам Ви) ще си позволя да Ви припомня, че не сте отговорили на един мой въпрос към Вас, а именно - как мотивирате Вашите ученици?Като оставим настрана клишетата...

Искрено Ваш: Н.Божидаров

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: П.Митев (IP Logged)
Date: April 17, 2006 01:08PM

Не изливам нито част, нито целия си гняв върху Вас,опазил ме Бог от подобни намерения.Гневя се на презумпцията Ви, че: мисля себе си за пребиваващ в друг "кюп"; си го "изкарвам" на другите/учители/ ;не "влизам в положението"; съм "управляващ"/това го изясних в предишния постинг/
Колкото до предложения, несъгласия, коментари и критики - разбира се че настоявам /и това става/ да се вписват надлежно в протокола.И тук - хоп, ето че стигнахме да протокола!
Ами протоколът е написан, подписан и ... непрочетен никога /винаги/ от никого.Искам да кажа, че си остава единственото място, където се отбелязват освен дневния ред на ПС и по-съществени мнения, критики и впечатления, НО ОСТАВА КАТО УЧИЛИЩНО ЧЕТИВО!!! Никой досега не цензурирал, редактирал, спрял или манипулирал нито мое, нито на когото и да било изказване, предложение,коментар или критика. Но НАЛИ ВИ КАЗВАМ - НИКОЙ И НЕ ГИ/ГО Е ВЗЕЛ ПОД ВНИМАНИЕ!
МОН ли?
Повтарям- не съм и не искам да съм злъчен към Вас!

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: April 18, 2006 02:10PM

Така е, г-н Митев,

не се интересува МОН от нашите идеи и предложения, особено ако те са качествени и ще доведат до позитивни изменения в статуквото...

И какъв е тогава изводът ? Че възможността на учителя да участва ефективно с предложения за промяна са само декларативни, че всъщност самата БАЗА на т.нар. образование е така "скалъпена" , че да няма ефективно образование ! В момента. И за в бъдеще. Защото необразаваният човек, немотивиран към познанието по ред причини(част от тях и Вие изразихте) ще бъде такъв цял живот. И неговите деца - също....И защото неукият човек трябва да прибягва до "сляпа вяра в нещо"; той лесно се манипулира и управлява...

И ако всичко това е намислено предварително( в ГОЛЕМИЯ СЦЕНАРИЙ) - то тогава трябва да "свалим шапка" на тези, които са го измислили...Те обаче едва ли са неуки и необразовани !...Но явно са решили, че така ще е по-добре за тях: съвсем малко хора да имат познания, а останалите като "слепи овце" да бъдат използвани като "безмозъчни роботи"...Тъжно, но хитро! Подло, но ефективно!...Е, за някои...

А даскалите !? Ами те ще "обират" негативите и ...... готово.Страхът за "работната заплата" отдавна ги е завладял, пък и те са наясно , че "срещу ръжен не се рита"...А синдикатите и МОН са доволни...И керванът си върви...

Добре е обаче да се каже ясно , че с тези темпове и постановки ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ Е ЕДНА ГОЛЯМА ЗАБЛУДА ! И да не се притискат учителите ако някой (поне декларативно) иска да има ефективно образование , а да се направят час по-скоро промените, предложени още в първото ми послание тук. По-нагоре...

Вие обаче упорито подминавате въпроса ми за мотивирането на Вашите ученици, г-н Митев...О.к. - може би не желаете да споделите тук това...

Ваш : Н.Божидаров

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Илия Кожухаров (IP Logged)
Date: April 19, 2006 01:52PM

Уважаеми господин Божидаров,

Виртуално Ви стискам ръка за следните Ваши думи:
"...необразаваният човек, немотивиран към познанието по ред причини (...) ще бъде такъв цял живот. И неговите деца – също. (...) Неукият човек трябва да прибягва до 'сляпа вяра в нещо'; той лесно се манипулира и управлява...
И ако всичко това е намислено предварително (в ГОЛЕМИЯ СЦЕНАРИЙ) – то тогава трябва да 'свалим шапка' на тези, които са го измислили... Те обаче едва ли са неуки и необразовани!... Но явно са решили, че така ще е по-добре за тях: съвсем малко хора да имат познания, а останалите като 'слепи овце' да бъдат използвани като 'безмозъчни роботи'... Тъжно, но хитро! Подло, но ефективно!... Е, за някои..."

Вие сте трагично прав.

Но тук бих добавил и още нещо, което съм доловил в своята педагогическа практика: достатъчно голям процент учители и университетски преподаватели споделят максимата, че ЗНАНИЕТО НЕ Е ЗА ВСИЧКИ. Вероятно, защото и този "достатъчно голям процент" е рожба на все същата идеология. При това, ако се върнем назад в историята на човечеството, ще открием, че въпросната позиция далеч не рядко се е и институционализирала: създавали са се специални органи, които е трябвало да опазват знанието от широко разпространение. Ерго, човечеството има достатъчно дълъг опит в затварянето на знанието зад "девет печата". А ГОЛЕМИЯТ СЦЕНАРИЙ е едва ли не и ВЕЧЕН СЦЕНАРИЙ.

Как в такъв случай да се излезе от подобен омагьосан кръг. Ако не ме лъже паметта, Вие бяхте предложил път – чрез оповестяване на конкретни примери на извисили се в интелектуално отношение хора, които са заели полагаемото им се място в обществото. (Нищо, че някои от тях са били убивани.) Това (от моя гледна точка) е един великолепен начин.

Дали да се опитаме да покажем такива примери? Какво ще кажете?

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Николай Божидаров (IP Logged)
Date: April 19, 2006 02:11PM

"...Вие бяхте предложил път – чрез оповестяване на конкретни примери на извисили се в интелектуално отношение хора, които са заели полагаемото им се място в обществото. (Нищо, че някои от тях са били убивани.) Това (от моя гледна точка) е един великолепен начин..."

Това са Ваши думи г-н Кожухаров, но са ми нещо непонятни...Така, че не виждам как да се съглася с Вас...И къде, собствено, съм споделял подобни идеи ???

Re: Наложителни промени в Конституцията , ЗНП и ППЗНП
Posted by: Илия Кожухаров (IP Logged)
Date: April 19, 2006 03:41PM

Господин Божидаров,

На мястото на многоточието от началото на моето изречение, което сте цитирал, съм написал: "Ако не ме лъже паметта...". След като заявявате, че никъде не сте правил подобни предложения, значи "паметта ми ме лъже".

Така или иначе, преценката ми, че Вие сте прав в направените от Вас констатации за "безмозъчните роботи", остава. И аз още веднъж Ви заявявам признателността си.


Goto Page: 12Next
Current Page: 1 of 2


Sorry, only registered users may post in this forum.
This forum powered by Phorum.