Re: Религията в интернет
Posted by:
Илия Кожухаров (IP Logged)
Date: December 04, 2004 01:08PM
Джошуа, Джошуа,
Мога само да съжалявам, че сте ми приписал мисли, които не съм изказал. За щастие обаче, и моите и Вашите текстове са постоянно достъпни, което облекчава всяко едно установяване на действителното положение на нещата. Все поради тази причина Ви моля внимателно да се вгледате в следното мое изречение: "Защото, ако не сте имал предвид 'единствено с помощта', то тогава Вашето първо послание почти загубва смисъла си, тъй като би се оказало, че онзи, 'който е вдъхновил написването на Библията' е само един от всички останали, които биха могли да помагат при нейното изучаване". Джошуа, къде виждате граматическа несъгласуваност по число? Аз навсякъде третирам (именно в духа на Вашите последни пояснения, поради което те стават излишни), "онзи, който е вдъхновил написването на Библията" в единствено число. Но правя разлика между него "единствения" и множественото число на онези, които "евентуално биха могли да помагат при нейното тълкуване". (От което число Вие твърде странно изключвате самия "вдъхновител"? Нали не сте забравил първото си изречение в този Форум: "Изучаването на Библията може да става с помощта на този, който е вдъхновил нейното написване".) При това, какво значение може да има тук кой кога е раждан? Нали според религиозните представи Светият Дух е вечен? Ерго, той би могъл да бъде винаги заедно с онези, които са родени по-късно.
Колкото до това, че сте бил написал "който", а не "които" – Джошуа, не сте ли забелязал, колко често някои хора пишат "й" вместо "и". Аз, например, съм виждал указателна табела, сочеща пътя към село Паисиево, изписана ето така: "Пайсиево". (Сякаш е съществувал някакъв монах на име Пайсий?) Някои просто бъркат граматическото ударение с "й". Дори и тук, във форумите на Кръга, мога да Ви извадя примери, от които се вижда как някой пише "който" вместо "които". Апропо, ако аз трябваше да гледам единствено написаното, то би трябвало в някои случаи да затъна в безконечно изследване на значението на някоя странна думата, като например – "идзучаване", с която сте започнал коментираното тук Ваше първо изречение. И би трябвало и досега да не съм успял да разбера, какво сте искал да кажете с нея.
Джошуа, не ми се иска да мисля, че не сте забелязал целта на заниманието ни: ние изследваме две действия – "вдъхновяването" и "коментирането". Сега трябва просто да установим следното: дали във Вашето встъпително изречение е била заложена идеята: 1. че един единствен е източникът на вдъхновение за написването на Библията и 2. че единствено той може да бъде помощник при нейното тълкуване? Или: 1. че един единствен е източникът на вдъхновение за написването на Библията и 2. че много са тези, които биха могли да бъдат помощници при нейното тълкуване? Всъщност, точно това бе и смисълът на едно от моите питания в предишното ми писмо до Вас. Ето защо, моля Ви (независимо от това, какви недоразумения са се получили дотук между нас по интернет-трасето), споделете виждането си именно по този въпрос. Защото веднага след това ще трябва да изследваме дали онова, което ще отговорите, Вие го знаете или не го знаете, или само го предполагате без да сте сигурни в истинността му. Искам да се надявам, че в настоящата постановка, както и в молбата ми за отговор, няма никакви неясноти, не се налагат никакви допълнителни уточнения и че е налице обстановка, която дава възможност за кратки и ясни отговори.
Искрено се радвам, че "по-обстоятелствените" ми разсъждения не Ви затормозяват. Видно от разсъжденията, които направих по-горе, молбата Ви да не "пропускам някои малки детайли" се оказва излишна. Нещо повече, струва ми се, че в някаква степен тя се връща като бумеранг към Вас. (Между другото, не би било излишно да знаете, че нерядко съм бивал упрекван за това, че се вглеждам в едни или други детайли повече, отколкото е необходимо – нещо което понякога уморява хората, защото по-разпространената практика е именно да не се гледат детайлите.) А колкото до искането Ви "да не Ви бия с грешките Ви по главата, за да не заприличам на Вашата учителка по граматика" – Джошуа, съгласете се, че не мога да познавам учителите по нещо-си на всички онези хора, с които имам контакт. Не знам дали това ще Ви успокои, но аз често бия и собствената си глава, при това – спомняйки си за един или друг свой учител, който, ако бъдеше до мен, щеше да ме налага именно по главата.
Относно граматическите проблеми и относно това, че би се наложило "да дообяснявам" някои неща – ето Ви пример: както на подобно "нещо за дообяснение", така и на моята готовност за това. В изречението Ви: "Така че вдъхновителя не може да е един от тези...", "вдъхновителят" е подлог и поради това би следвало да се членува с пълен член "ят". Един друг пример ще оставя сам да разгледате – "при имущества".
Накрая, Джошуа, имам една много голяма молба към Вас: никога не ме свързвайте с каквато и да било форма на пренебрежително отношение. А колкото до "църковната среда", която според Вас "е 'най-доброто' място, където човек може да се научи да бъде смирен", ще споделите ли, с кои други среди сте сравнил въпросната църковна среда, за да изкажете подобно твърдение? И още, дали отчитате, че, за да кажете "най-", би трябвало не просто да сте сравнил църковната среда с едно или две други места, а с всички налични? (Защото нали Вие не сте казал, да речем, "най-доброто измежду познатите ми" места. Впрочем, ще приемете ли това мое вглеждане в думите Ви като пример на внимание към дреболиите?) Та – за да се върна към основното си питане – Джошуа, дали сте сравнил църковната среда с всички налични други подобни места? Дали познавате тези налични места? И ако не – по какъв начин се е проявила Вашата смиреност, която би следвало да Ви възпре пред мисълта да изговорите нещо, което изглежда твърде непомерно? А при това, и не по-различно от предизвикващите усмивка реклами, които винаги ни уверяват, че нещо е "най-"?
Ваш, Илия Кожухаров
P.S. Като че ли тук започна да се получава нещо типично за античните дискусии (тези на Платон, например) или за средновековните трактати – започва се с някоя едва ли не случайно изказана мисъл, за да се открие в един лавинообразен поток от аргументи и контрааргументи, колко сме слаби в знанията си, колко сме неубедителни или повърхностни в отстояваните позиции. Това – мисля си – е също една добра школа за култивиране на смирение, Джошуа.
И.К.