Re: Съзнателност и себепознание
Posted by:
Илия Кожухаров (IP Logged)
Date: November 08, 2005 03:36AM
Анастасия,
Не ми е лесно да отговоря лаконично на последното ти писмо.
1. Пишеш: "...това, което съм изредила като прояви на обич (...) е едно предположение – какво си мисля, че ти искаш от мен."
Но забележи, Анастасия, аз не съм пожелавал ти да "предполагаш", какво искам ми да отговориш. Дословно, думите ми бяха: "... дали би могла да кажеш, че знаеш, какви са най-честите изражения на обичта?" След което ти си изредила някакъв кръг прояви (на обич), за да ми кажеш, че "не вярваш на такива тестове" и че "те ти звучат несериозно".
Но тогава остава да виси въпросът: "По какъв начин разбираш, че обичаш някого?" Тук ти предложих тълкувание, по силата на което ти "просто ЧУВСТВАШ", че обичаш. В ситуация, в която някой "просто ЧУВСТВА" нещо, общо взето се очертава възможност за два сценария: или приносителят на чувството остава при чувството си (без да си зададе нито един въпрос за неговия произход), или прави един или друг опит да се ориентира в първопричините на завладялата го емоция. ("Боли ме глава, при което: или оставам при болката си, или започвам да изучавам факторите, които са я провокирали, като – в случай на успех – достигам до някакво знание".) Когато не си достигнала до знание, сиреч – не си се сдобила с доказателство и обяснение на механизмите за поява на коментираната емоция, ти можеш да пребиваваш във вярата си колкото си пожелаеш. Но от това далеч НЕ СЛЕДВА, ЧЕ ЗНАЕШ каквото и да било по въпроса. ЕДИНСТВЕНОТО, КОЕТО ЗНАЕШ, е това, че изпитваш чувство, за което си мислиш, че е същото онова чувство, което си чувала други хора да обозначават с думата "обич".
2. Ако за теб "е естествено" при серия от "отговори 'да'" (от които следва да се оформи някакъв общ резултат) този резултат да е "не", то трябва да ти кажа, че за мен това е недопустимо. При положение, че подобни ситуации все пак се случват с теб, то ти би трябвало да си зададеш въпроса: "Кой е онзи неизвестен фактор 'Х', който независимо от сумарното действие на многото 'да'-та в крайна сметка променя окончателния резултат?"
Дали ще приемеш тук да ти припомня онези типични за далеч не една и две приказки (за деца) положения, при които някакъв цар обещава дъщеря си на онзи, който изпълни определен списък от подвизи, но всеки път, когато те бъдат осъществени, царят измисля някаква нова причина да не изпълни обещаното?
3. Казваш: "Не знам какво целиш с този експеримент, но доста се отдалечаваме от началната точка." За съжаление, по този въпрос съм на диаметрално противоположно мнение. Мисля, че през всичкото време стоим в епицентъра на проблема. А той е свързан със следното: искам да ти посоча, че използваш някои думи по твърде фриволен начин. И за да ти докажа това (с което допълнително ще посоча, че сме във фокуса на повдигнатия въпрос), ще те помоля да прокоментираш следното твое изречение: "Знам, че билките помагат, но аз не вярвам в такива неща." Моля те, Анастасия, изясни, какво разбираш под "знам". Ако ти си онази Анастасия, която преди доста време бе споменала, че не е математик, но е учила достатъчно математика, то би ли произнесла, да речем, следното твърдение: "Знам, че сумата от вътрешните ъгли на триъгълника в Евклидовата геометрия е 180 градуса, но аз не вярвам в такива неща." И ако не можеш да изговориш подобно изречение – защо?
Впрочем, тук искам да ти предложа едно възможно тълкувание на собствените ти думи, което ти (осмелявам се да мисля така), все пак, не си имала предвид. Ако си искала да кажеш нещо от рода: "Знам... но именно затова и не вярвам", то това би било великолепен акт на признание, че там, където има знание, не е необходима вяра. Все в този дух, мисля, че можеш да се вгледаш в следващия си собствен пример: "Не знам дали има извънземни, но вярвам в тях". Абсолютно правилно – именно защото не знаеш (дали има извънземни), затова и ти остава възможността да вярваш (в тяхното съществуване).
4. Колкото до твърдението ти, че "можеш да кажеш, че чувстваш, че обичаш твоята майка, но не знаеш, какво би направила за нея", то, налага се да ти обърна внимание върху факта, че по такъв начин ти се намираш в изключително голяма (и перманентна) опасност (ако, разбира се, не се окаже, че си искала да кажеш нещо друго, но си се изразила по не най-подходящия начин). Така, излиза по неволя, че като не знаеш какви външни проявления би могла да има обичта, то ти не знаеш и какво от нещата, които изобщо би могла да сториш, биха били знаци на обич. В такъв случай, ти би могла, примерно, да причиниш страдания на майка си, които (след като не си се научила да разпознаваш проявите на обичта) би могла да ги приемеш и за нейни символи.
5. Скъпа Анастасия, споделила си, че "не обичаш да правиш предположения", защото "били безмислени". Ако се вгледаш в ежедневието си, ще се убедиш, че това, което си написала, просто не е вярно. Огромната част от живота си ние посвещаваме на боравене с предположения. Ако ти работиш някъде, нима не правиш предположение, че на определена дата ще получиш заплатата си. Ако пресичаш улица, нима не правиш предположение, че ще стигнеш до отсрещния тротоар, преди идващата кола да премине през мястото, на което си сега. Накрая, когато си написала последния си текст тук и си завършила с фразата: "...или греша?", нима не си направила предположението, че аз ще ти отговоря?
А когато питаш, какво трябва да означава изразът: "Вярвам, че ще успееш", и когато прикачаш към него тълкуванието си: "Според мен, в повечето случаи това се казва на човек, когото познаваш и знаеш, че е способен да успее", ти просто искаш да СИ внушиш, че в случаи като този "вярата" е синоним на "знанието". Но тогава всички, които са чували такива твърдения по свой адрес ("Вярвам, че ще успееш"), но не са успявали, би трябвало да търсят отговорност от онези, които всъщност са ги заблудили. Как мислиш, дали подобни случаи са малко?