Уважаеми господин Моис Амар,
Ще си позволя да допусна, че имаме взаимно съгласие (поне за известно време) да изключим от коментара разменените послания по повод Платон и цитата, който Арон Амар бе решил за необходимо да помести. Разбира се, при заявена от Вас необходимост винаги можем да се върнем към случая с Платон-Ръсел-Арон-Попър-и-мен. (Между другото, ако не възразявате, бих променил темата на тези няколко постинга от: “Бат Аро или как възникват заблудите”, на, примерно: “Бат Аро или как възникват заблудите зад ‘паравана’ на Платон”. Допускам, ще се съгласите, че не е много логично две еднакви теми да стоят разделени.
На 25-02-05, 14:06, Вие предлагате “да отворим биографията на Арон Амар в Нова Магнаура”. За удобство на всеки, който чете този текст аз ще я поместя отново:
“Роден е на 23 март, 1949 година в Пловдив.
Има математическо гимназиално образование. Завършва висше образование със специалност управление и планиране на стопанството.
След дипломирането си работи последователно като икономист в индустриални предприятия, научен сътрудник, Заместник-кмет на Община Пловдив и банков Заместник-директор.
Арон Амар има сериозни интереси в областта на историята, религиите, изкуствата и теорията на познанието.
След преломния за България 10 ноември, 1989 година се включва в изграждането на демократичните политически сили в страната.
Понастоящем Арон Амар живее в Тел Авив и работи като счетоводител в столична общинска фирма.”
Не допускам, че би се наложило да се коментира истинността на датата и мястото на раждане, полученото образование и заеманите длъжности.
Интересите на Арон Амар в изредените области са ми лично известни и мога да гарантирам, че няма нищо излишно (разбира се може да има нещо липсващо, което било Арон не е преценил като значим негов интерес, било аз не го знам, било и двете).
Участието на Арон Амар в създаването на Демократическата партия и Съюза на демократичните сили също ми е лично известно, доколкото аз участвах в същите процеси.
Не съм бил никога в Тел Авив и поради това не съм посещавал Арон на работното му място, но по негова информация служебните му ангажименти са ангажименти на финансист в общинска фирма в Тел Авив.
Summa summarum, мога да заявя, че онова, което знам за живота на Арон Амар не противоречи в нито един пункт на биографичния текст.
Разбира се, Вие изрично посочвате, че все същата биографична справка е и вярна, и невярна. Откровено казано, не съм любител на диалектическите противоречия и, ако трябва да бъда откровен, ще посоча в прав текст, че не мога дори да подозирам, какво имате предвид с този фрагмент. От него оставам с впечатление, че нещо не Ви удовлетворява, но какво е то – мога само да гадая. И респективно, да си задавам въпроси от рода: “Ако господин Моис Амар има да съобщава нещо конкретно, то защо не го е направил още с първото си послание?” Не мога дори да подозирам, каква може да бъде причината за подобен род поведение. Но Вие сигурно ще споделите нещо по въпроса. Единственото, което мога да добавя, се отнася до усещането ми за начеването на някакъв сценарий, ала криминален филм, с неговото постепенно въвличане на публиката в сюжетната плетеница (режисьорски прийом, за възбуждане на интерес у зрителя). Мога да си мисля и за нещо ала стриптийз с неговата идентична постепенност.
Господин Моис Амар,
Държа да споделя най-искрено, че не мога да разбера какво от коментираната кратка биографична справка Ви е подтикнало да напишете, че нейният съставител “е пропуснал обстоятелството, че освен себе си описва и времето, в което е живял”. И още: “че си е позволил такова лекомислено, безотговорно отношение към текста в нея”.
По повод текста Ви от 27-02-05, 20:00, се чувствам задължен да споделя следното:
1. Най-искрено Ви уверявам, че изобщо не разбирам за какво “прикриване” от моя страна на някакво “несериозно, повърхностно и безотговорно отношение към пресъздаване на действителността” говорите, което при това е “пряко противоречащо на афишираните цели на ‘Нова Магнаура’.” Моля Ви, посочете с конкретен анализ върху конкретни текстове моето прегрешение в случая.
2. Напълно съм съгласен, че “един текст започва свой живот, независим от автора си”. Заедно с това не бих се подписал под така категоричното Ваше твърдение, че “никой няма власт над него” (текста). Ето защо, паралелно с Вашето мнение, че “стореното в известен смисъл е непоправимо”, веднага ще добавя, че в някакъв друг “известен смисъл е поправимо”. И в такъв именно аспект съм готов да помисля над една или друга поправка, ако така или иначе успея да разбера кое собствено е въпросното “сторено”.
3. Когато Ви написах, че “повдигнатият от Вас въпрос е лесно уредим”, при положение че разполагам с “онзи текст, който според Вас трябва да коригира биографичните данни за господин Арон Амар”, аз нито съм имал предвид, нито съм дал повод някой да мисли, че (както се изразявате) “незначителността на ‘бат’ Аро и съответно на написаното от него е безусловна”. Мисълта ми беше ориентирана единствено към техническото осъществяване на една или друга корекция, ако това се окаже наложително.
4. Коментирайки именно възможността за лесната уредимост на “технически корекции”, Вие отваряте въпрос за системност (повторяемост) на подобни грешки. Тук се нуждая от пояснение, защото (осмелявам се да Ви обърна внимание) не ми става ясно: и в други биографии на учредители на Кръга ли сте открил някакви “неточности” или находката Ви се отнася до други текстове на Арон Амар. И в единия, и в другия случай Ви моля за пояснение.
5. По никакъв начин не трябва да мислите, че отговарям вместо Арон Амар поради това, че (както сте преценил за необходимо да предположите) “той не може да се справи с проблема”. Отговарям, защото в една или друга степен се чувствам ОТГОВОРЕН за съдържанието на сайта. В същото време, трябва да знаете, че нямам никаква власт над Арон Амар, за да го задължа да Ви даде онзи отговор, който очаквате, и за смисъла и насоката на който нямам никаква представа.
6. По отношение на Вашите точки №№ 5, 6, 7 и 8 не мога да кажа нищо, защото не знам за какво говорите.
7. Нито за момент не съм си помислил, че някой ще реши да коментира едно обръщение като “бат” тогава, когато има далеч по-важни въпроси, отнасящи се до заблудите.
8. Относно публичността на посланията от мен към Вас и предложението ми за (както сте се изразил) “непубличност на обратната връзка” мога само да съжалявам, ако предварително сте решил, че с това Ви приканвам към някакъв паралелен скрит сценарий. В същото време, още веднъж трябва да Ви посоча, че и към настоящия момент аз всъщност не знам около какво собствено е фокусиран Вашият протест. И доколкото допуснах, че ще сметнете за нужно да представите някакви доказателства, в това число снимки или копия на документи, то Ви предложих да ползвате
contact@newmagnaura.org, за да изпратите като прикачени файлове всичко, което прецените за необходимо по случая. Ако не можете или не поискате да удовлетворите тази ми идея, разбира се, разговаряйте с мен публично.
9. Вашата бележка №11 е практически излишна, защото относно числото 10 спокойно бих могъл да си помисля, че не десетте божи заповеди са Ви водили с мисъл за някаква алюзия, а просто сте броил забележките си с пръстите на двете си ръце.
По повод текста Ви от 27-02-05, 21:27.
Мога само да изразя съжалението си, че сте възприел предхождащия мой въпрос като някакъв “опит за отказване”. Господин Моис Амар, ако добросъвестно се вгледате в думите си, непременно ще забележите, че те съдържат внушения, които са недопустими от морална гледна точка – да не говорим, че са и напълно фриволни. В този смисъл, искрено се надявам, че ще поднесете своето извинение.
Напълно съм съгласен, че на основателни нападки трябва да се отговаря по същество. До този момент, обаче, от Ваша страна не е посочено нищо, което да може да се квалифицира като “основание” за нападките Ви. И ако Вие очаквате от мен “отговор по същество”, не ще мога да удовлетворя желанието Ви до момента, в който не се появи “нападка по същество”.
Благодаря Ви за комплимента относно общуването. Не просто като протоколна любезност, трябва да Ви кажа, че продължавам да си припомням Вашата мисъл, че “миналото има свойството да се легитимира по някакъв ирационален начин като неопровержимо вярно със самия факт на собственото си оцеляване във времето”. Вече дори я споделих с мои студенти като нещо, което съм научил от непознат човек в Мрежата.
Вероятно е тежко да се изговори и изпише изразът “братя без братство”. Вероятно по света такова положение на нещата не е рядко срещано явление. И без да искам по какъвто и да било начин да правя някакви предложения, бих посочил, че по все същия свят пък има и обратното “не-братя с братство”.
Нямам никакъв спомен за причината, поради която от времето на студентските ни години (а дали не и от преди това?) понякога се обръщахме към Арон Амар с “Бат’ Аро”. Държа да знаете обаче, че към него сме се обръщали (при това, по-често) и по друг начин.