Re: Критически анализ на текст от Аспарух
Posted by:
Илия Кожухаров (IP Logged)
Date: December 04, 2004 04:57PM
Госпожо Николаева,
Няма нищо страшно в това да си говорим само с Вас двамата – стига да изказваме коректни неща. Все пак, има хора, които само четат.
Нека сега изпиша отново предназначеното за анализ изречение, за да стои по-близо пред очите: "Всеки може да чете фактите, изложени в статиите, защото се основават на документи, и сам, с помощта на Бога, да изгражда своята позиция".
Мисля, че едно критическо изследване би следвало да включи следните бележки:
1. "Факти" не могат да се четат. Наистина, може да се допусне, че Аспарух е употребил глагола "чета" в някакъв преносен смисъл (например, както някои казват че "четат пари", вместо "броят пари" или "четат в погледа на някого", вместо "разбират, какво иска да им каже някой само с поглед"). Като се има предвид обаче, че Аспарух е изложил мисълта си във форум, в който текат словесни изявления, подобна преносна интерпретация би следвало да се отхвърли. Може да се помисли и за нещо друго (нека напомня, че сайтът е "в помощ на изучаването на Библията"). Още от малки религиозните хора биват приучвани непременно да виждат един или друг “факт” зад всеки текст, написан или изговорен от авторитетна (според тях) инстанция. Вероятно, все поради тази причина те могат лесно да свързват в мисълта си до степен на еквивалентност някакво изречение с някакъв (само предполагаем за всички други, нерелигиозни, хора) “факт”. Нека тук бъде забелязано и още нещо – обикновено, когато религиозни хора преразказват някакво събитие, за което са прочели, да речем, в Библията, те използват такива глаголни времена, които да внушават (включително и на тях самите), че всички неща, за които става дума, се отнасят до някакви реални факти – толкова реални, че сякаш самите днешни разказвачи и интерпретатори са били свидетели на разказваното. Те например изговарят: “Тогава Христос дойде...”, “Тогава ангели се спуснаха...”, “Тогава Сатаната попита...”. И прочие.
Така или иначе обаче “фактите” не се четат. Може да се чете ЗА тях.
2. Забелязвам, че Вие сякаш сте приела, че "фактите" могат да се четат. Ако обаче и Вие сте допуснала, че Аспарух е искал да каже: "четене ЗА факти", то тогава четенето само по себе си, безспорно, може да се осъществи и без наличието на факти.
3. Бих засегнал въпроса за намесата на онази сила, която Аспарух нарича Бог, от по-друга гледна точка. Самият израз "сам, с помощта на Бога" е един абсурден израз. Ако някой е сам или извършва нещо сам, то това означава, че при него няма никой друг или извършваното деяние не се осъществява при съдействието на никой друг. За да може да бъде изпълнено подобно условие, би следвало да се приеме, че Богът на Аспарух е равнозначен на "нищо", респективно на "никой". Това, обаче, не ми изглежда възможно да бъде прието от Аспарух. Ето защо, парадоксалността на фразата остава.
Не забелязах в активността на онези, които общуват с Аспарух, да се е просмукала дори и идея да му се обърне внимание върху този проблем. Аз, разбира се, имам някакво преполагаемо обяснение. Допускам, че освен твърде силният обществен интелектуален фон на безкритичност тук се е задействала и култивираната в религиозните среди търпимост към парадоксалните мисловни конструкции. Без тях, религиите всъщност рухват.
Именно поради това се полагат неистови усилия тях (парадоксите) никой да не ги забелязва.