Re: "Злото" и липсата на съзнателност в човека са едно и също
Posted by:
Илия Кожухаров (IP Logged)
Date: February 11, 2005 06:26PM
Драга Атевиел,
Иска ми се да споделя с теб как постъпвам обикновено, когато трябва да отговоря на някого (не само във Форума). Оформям таблица (примерно във Word), която най-често има две колони. В лявата копирам текста на полученото писмо. Когато искам да не пропусна в отговора си нито един пункт, оформям в двете колони толкова таблични редове, колкото обособени пунктове има въпросното писмо. В десните клетки разполагам коментарите или отговорите си на съответните части от полученото послание. Така се опитвам да се предпазвам срещу възможността да не обърна полагаемото се внимание на един или друг фрагмент от написаното до мен – нещо което би могло да се изтълкува (особено от някой по-чувствителен човек) и като проява на незачитане или дори безцеремонност.
Забелязвам, че в отговорите си ти все повече се опитваш да обхванеш по-голям брой фрагменти от текстовете, които адресирам до теб. Но все пак, многократно пропускаш определени части. Може би, това, което току що споделих като технология, ще ти бъде полезно.
И така, не мога да приема твърдението ти, че “увеличаването на броя на участващите елементи не намалява вероятността да бъде достигнат първопричинителят” и че това само “удължава времето за разследване и проследяване на уликите от края на веригата към нейното начало”. Несъгласието ми се опира на нещо съвсем елементарно: при сложна криминална ситуация, в която по време на разследването броят на възможните човешки приносители на злото се увеличава непрекъснато, може да се стигне ИМЕННО до практическа невъзможност да се направи необходимото разкритие, защото хората (и злосторниците, и следователите), все пак, имат ограничена продължителност на живота си. (А и непрекъснато се появяват нови поводи за разследвания.)
Все във връзка с твоето становище по този въпрос искам да ти обърна внимание върху нещо изключително важно: от това, че ти ще разположиш в една МИСЛЕНА ВЕРИГА хората, които са попаднали в обсега на разследването (но не, както казваш, “взаимно зомбиращи се”, а “верижно зомбиращи се”), от това далеч не следва, че в РЕАЛНОСТТА ще успееш да разкриеш въпросната верижна цялост.
Твърдението, което изказваш, ми напомня един математически анекдот. Ето го:
“Попитали някакъв човек, знае ли начин за бързо и безопасно улавяне на гърмяща змия? И той на минутата отговорил утвърдително, добавяйки, че методът му е изключително универсален, защото работел еднакво ефективно както по отношение на гърмящи змии, така и на тигри, и на тарантули, и на какво ли не още. Било необходимо само да си представим, че пространството, в което се намираме ние и змията (респективно, тигъра и така нататък), е едно ограничено пространство – независимо колко голямо е то в действителност. Като не забравяме, че “да уловим каквото и да било опасно животно” означава “да го затворим така в някакво пространство, че да не може да осъществява злонамерен достъп до нас”, то остава да затворим себе си в някакво надеждно изолирано място (което всъщност е под-пространство на иначе общото ни със злото животно пространство). Така, животното ще се окаже затворено в останалата част от общото пространство, което също е негово под-пространство. След всичките тези МИСЛОВНИ ОПЕРАЦИИ остава да извършим само една последна – СЪЩО МИСЛОВНА – да осъществим инверсия на двете под-пространства. Какво се има предвид? Доколкото към настоящия момент от този МИСЛЕН ЕКСПЕРИМЕНТ ние по-скоро изглеждаме само-поставили се в някаква клетка, то налага се да си представим (вероятно, с лекота), че можем да обозначим с името “клетка” под-пространството, в което се намира набелязаното животно. С това, то се оказва уловено. И целта – постигната.
Може би ще попиташ: “Защо казах, че анекдотът е математически?” Просто защото онзи, който притежавал универсалния метод, бил математик. (А и както се вижда, е разсъждавал чисто математически – строго и последователно.)
Ако ти, Атевиел, приемеш описаната технология за залавяне на “зъл звяр” като ефективна, то аз на минутата бих се съгласил, че “колкото и да се разпростира една (...) верига от (...) зомбиращи се хора, все пак, някъде в нейното начало стои [примерно] един (...) човек, който е дал първата доза, и който носи цялата вина за всички действия на жертвите по веригата”. В такъв случай, за съдията би било достатъчно да се затвори в съдийския си кабинет, след което да извърши инверсия на пространствата, в които се намира той и търсеният престъпник. В резултат, престъпникът ще се окаже заловен, защото ще бъде ограден от стените на този съдийски кабинет.
Малкото неудобство при това решение се свежда до следното: заедно с преследвания “злодей на злодеите” във все същото пространство ще се окажат и още няколко милиарда души.
В края на разсъжденията си по този въпрос ти заключаваш, че твоето “първоначално потвърждение” относно това, че съдията е постановил “обективно решение, се отнася само до рамките на първоначално поставения сценарий и фактори”. Но... аз веднага си задавам въпроса: “Колко ‘обективно’ е едно решение, след като е било толкова далеч от действителността, че да накаже (или в бъдеще време да наказва евентуално) невинни хора?” Очевидно, в подобни случаи ние можем да използваме определението “обективно” само в условен план. (Не долавям обаче и следа от такава условност в твоите мисли – ти си категорична в успеха на начинанието.)
И тук, мисля, че би следвало да се съгласиш с предложението ми за условността на коментираната съдийска обективност. В противен случай, би изпаднала в “Парадокса на Нелсън” – да твърдиш, че не познаваш всички причинители на злини от света на възможните причинители на злини, и в същото време – че знаеш, че измежду онези персони, които не познаваш, няма нито един, който да е причинил едно или друго конкретно зло(!?).
Сценарият с двете деца и котака може да се разглежда като някаква вариация на сценария с поставения под психотропно въздействие невинен убиец. (При това, без да претендирам за някакво ясновидство, си представям, как всъщност ти описваш реална случка, в която си била едно от въпросните две деца.) Ако, да речем, ти си била детето “И” и си знаела нещо за чупливостта на стъклото, както и за евентуалната невъзможност конкретното стъкло с конкретната си дебелина да издържи конкретната тежест на конкретния котак, то ти носиш отговорността за произшествието. (Всичко това, при допускането, че и ти, и братчето ти, не сте били цел на предварително зомбиране, както и че братчето ти е било достатъчно по-малко от теб, поради което не е знаело нищо от изброените неща за чупливост, тежест и прочие.)
Ако обаче и ти не си знаела нищо около коментираните характеристики, то тогава вината е била на онзи по-възрастен човек (на свой ред, също само предполагаемо не-зомбиран), който ви е оставил с братчето ти сами в къщи. (Ако се окаже, че на свой ред той не е знаел, какви бели могат да натворят деца, оставени сами в един дом с котак, стъклена поставка и прочие, то тогава виновен ще бъде онзи, който е възпитавал този по-възрастен човек. А ако...)
Съвършено друг е въпросът, каква е била истинската сцена, последвала случилото се и кой е поел вината, респективно кой е бил наказан.
Атевиел, мисля, че не е уместно, когато разсъждаваме по принцип във връзка с въпроси като “произхода на злото”, да прокрадваш иронични нотки по адрес на “нищо не подозиращите хорица” (“О, горките те!”), които са попаднали под въздействието на едно или друго “невидимо лъчение” (взето само като пример).
Всъщност, ако се замислиш, именно защото по условие тези хорица са “нищо не подозиращи”, това автоматично ги поставя в положението на: “О, горките те!”. И дори на: “О-о-о-о, горките те!” А от факта, че ти си “изключително несъгласна” с подобна трактовка на ситуацията, защото считаш, че тя е “очевидно ясна”, не следва нищо друго, освен това, че просто си забравила част от условието на сценария, което, впрочем, си изговорила малко по-горе – на извършилите хипотетичното престъпление, както и на онези, които го разследват, не е известен механизмът на въздействие на, примерно, психотропния фактор “Х”.
При положение, че всичко това, което коментираме, Атевиел, бъде превърнато в някаква математическа задача, то ти ще допуснеш възможно най-голяма грешка, ако решиш, че щом някаква величина е неизвестна, тя няма никакво въздействие върху определена друга величина или величини.
Отправяш напълно неоснователен упрек към мен в смисъл, че “всячески съм се опитвал да опровергая очебийната вероятност ‘злото’ (...) да има нещо общо с нашите собствени действия”. В името на едни коректни отношения, трябва да те помоля да не правиш подобни, колкото прибързани, толкова и неверни заключения. Забележи, че аз само обръщам внимание върху следното: “КОГАТО НЕ ЗНАЕМ НЕЩО, НЕ МОЖЕМ ДА ГО ОТХВЪРЛЯМЕ КАТО НЕСЪЩЕСТВУВАЩО, САМО ЗАЩОТО НЕ ГО ЗНАЕМ!”
В същото време, забележи още и това, как разсъждаваш ти: “Истинският проблем не е в някакви негативни влияния и лъчения отвън (които ние не познаваме – добавката моя, И.К.), а причината за всичките ни проблеми (...) е собственото ни поведение (което не знаем, дали не е повлияно от въпросните евентуални негативни влияния на непознатите ни лъчения отвън – добавката моя, И.К.)”.
Атевиел, един от устойчивите модели на парадоксално мислене, с който съм се сблъсквал досега практически ежедневно, се свежда именно до тази мисловна конструкция: “Аз не знам, но знам(?!)”. Нейното присъствие обикновено не се забелязва, защото е скрито зад множество думи. И вероятно поради това е и един от най-често срещаните наши навици.
Мисля, че много добре те разбирам в твоето възможно най-чисто желание да обрисуваш картината на една, както ти самата я наричаш, “почти утопична атмосфера на умствена извисеност и чистота на човешките мисли”, в селенията на която "’злото’ не би съществувало”. Готов съм да се съглася, че тук могат да се обединят усилията на известен (по правило, не много голям) брой хора. Но... обърни внимание, моля те, на следното много важно положение – ако не сме забравили за сценарийно въведените хипотетични лъчения, то ние нямаме гаранция, че “умствената извисеност и чистота на човешките мисли” ще парира тяхното зловредно въздействие, най-малкото, защото (колко досадно, че трябва отново да го повторя!) ние просто не ги познаваме.
Чувствам се задължен, да ти посоча и още един проблем, който вероятно в благородния си порив не си забелязала. Ти искаш да обединиш около идеята за някаква съзнателност ни повече, ни по-малко “всички хора”. Имаш ли обаче предложение, кой ще опише параметрите на въпросния модел на съзнателност? Разбира се, ти си започнала да правиш някои наброски. Но, едно са ескизите, а съвсем друго – една програма за действие.
Какво ще кажеш за предложението да започнеш известно систематизиране? И още: да наченем едно педантично търсене на отговор на въпроса: “Откъде се е появила първата порция зло във Всемира?”
Впрочем, така показвам готовност да се впусна заедно с теб (и по твоята схема от хипотетичния съдебен процес) в търсене на онзи първи злосторник, който във вселенски мащаби (и с вселенска неосъзнатост) е сътворил и излял първата доза зло.
Разбира се, че “позитивизмът”, който съм споменавал понякога, не е онова, което първоначално си си помислила. (В скоби бих добавил: не е невъзможно след време да разбереш, че в разменените помежду ни послания има и други положения, които първоначално си тълкувала по съвършено неподходящ начин. Само като пример, ще ти посоча, че изобщо не съществува никаква “постоянно доказваща истинността си поговорка, която да гласи: ‘Търси и ще намериш’". По-скоро, съществува една преповтаряна фраза, сглобена от същите тези думи, която, за съжаление, изобщо няма приписваното от теб качество – да се самодоказва. Безусловно, всеки може да вярва, колкото си желае, в хипотезата за “търсенето и гарантираното намиране”, но аз лично мисля, че, когато тя се проповядва като “постоянно доказваща истинността си поговорка”, с това всъщност се извършва акт на заблуждаване. Една по-коректна версия би изглеждала така: “Търси и понякога можеш и да намериш – без да си абсолютно сигурен, че онова, което си намерил, ще се окаже онова, което си търсил”.)
Все по отношение на позитивизма, не бих избързал с квалификациите от рода на тези, които си преценила за необходимо да изкажеш – “ограничаване на ума и оковаването му в една (...) рамка, в (..) сух и повърхностен логически модел на мислене, основан на твърди факти, достигнати по научен път”. Атевиел, ти току що си прочела малко нещо за позитивизма и веднага си го преценила. Мисля, че в това има известна доза пре-експонирано самомнение. А покрай него, забелязвам и малко непоследователност.
На 09.01. бе написала: “Безсмислено е да се отвличаме в ненужни лирически разсъждения, когато можем да си отговорим само с обективността”. Сега – “твърдите факти”, една от най-устойчивите опори на обективността, те отблъскват?!
Естествено, забелязвам и последователност – на 11.01. дословно казваш: “Разбирам, че не е съвсем правилно и коректно от моя страна да изразявам така крайно и с претенции за неопревержимост вижданията си и ще си взема бележка занапред в участието си в този форум...”. И още: ”...благодаря за изисканата забележка (като се има предвид, че някой по-земен човек просто би ми теглил една май..)”.
Дали сега ти, Атевиел, не “теглиш една прибързана май.. на позитивизма”?
Ако искаш да нямаш “умствени вериги”, би могла да се занимаваш, примерно, с изкуство. Там би могла да комбинираш думи, звуци, цветни петна и какво ли още не – при това, напълно необезпокоявано от каквото и да било бреме на каквито и да било вериги. Нещо повече, колкото “по-умствено-безверижно” правиш това, толкова повече могат да бъдат и аплаузите по твой адрес.
Когато обаче става въпрос за наука, не мисля, че има някаква нужда от сценично-клоунадни примеси.
Колкото до твоето полу-несъгласие с идеята психологията да се третира като наука, защото според теб “психиката не подлежи на буквално изследване с научни методи”, бих желал да ти обърна внимание върху факта, че само няколко думи по-късно (в рамките на същото изречение – след визираната мисъл на Юнг) ти говориш за изследване на “закономерностите и процесите на нейните (на психиката – добавката моя, И.К.) механизми”.
Какви “методи и механизми на изследване на психиката” имаш предвид, Атевиел – особено, след като те би трябвало да бъдат ненаучни? Дали това са методите “на прозрението”? Или “на убедеността"? Каква стойност имат за теб “прозрението” или “убедеността”? Можеш ли да научиш някого на "правене на прозрения"? И дали разполагаш с някаква статистика за сбъдналите се и несбъднали човешки прозрения?
Между другото, добре е да знаеш, че цитираната от теб мисъл на Юнг ("...само психиката може да наблюдава психиката" [Карл Юнг, “За феноменологията на духа в приказките”, в: Карл Юнг, “Архетиповете и колективното несъзнавано”, Плевен, 1999, с.213]) далеч не е някакво негово прозрение. И въпреки, че е била изказвана от много глави, бих искал да те попитам: “Забелязала ли си, че в тази сентенция психиката е използвана като мно-о-го събирателно понятие – 'психиката изобщо' наблюдава 'психиката изобщо'?” Ако обаче малко се снишим и временно се откажем от най- най-глобални обобщения, дали не бихме могли да открием възможност за следното: МОЯТА психика, да изследва ТВОЯТА? И обратно? В такъв случай, какво пречи НЕЧИЯ ПСИХИКА да бъде третирана като обект на изучаване така, както се третира нечие биологично тяло, някое енергийно поле или някой отдалечен астрален куп? (С пълното съзнание, че една подобна задача може да бъде твърде, твърде сложна. Но нима не е сложно, примерно, и в най-простата геометрична фигура да мислим за точки, които нямат размерност? И които, като се прилепват една до друга, пораждат нещо (линия), което има размерност?! Да се поражда размерност от “нищото” не е много лесно за мислене! И аз не съм убеден, че дори и математиците успяват ДА МИСЛЯТ подобно нещо. Дали пък те просто не са си ЗАБРАНИЛИ да мислят за подобни неща?)
Между другото, Атевиел, науката отдавна прави онова, което споменах преди малко – някакъв кръг психики изучават някакъв друг кръг психики, като след определен период изучаващите психики обменят информация за получените резултати и дори в някакъв аспект се опитват да отнесат познатото и към собствените си психики.
Накрая, мисля, че по този въпрос би било добре да ти припомня в какъв контекст поставя самият Юнг мисълта, която си решила да споделиш:
“Към ненарушимите правила на естествените науки принадлежи и това да представят винаги своя предмет като познат дотолкова, доколкото изследванията могат да изкажат научно-валидни истини за него. Обаче в този смисъл валидно е само онова, което може да бъде доказано с факти. Предметът на изследване е естественото явление. (...) Проблемът за субстанцията на наблюдаваното в естествените науки е възможен само там, където се намери външна архимедова точка. (Вероятно Юнг е искал да каже: “РЕШЕНИЕТО НА ПРОБЛЕМА за субстанцията на наблюдаваното в естествените науки е възможно само там, където се намери външна архимедова точка”. Напълно възможно е недоразумението да е плод на недостатъчно добър превод – коментарът мой, И.К.) За психиката няма такава външна опорна точка, понеже само психиката може да наблюдава психиката. Вследствие на това познанието на психичната субстанция е невъзможно поне със сегашните ни средства. (Налагащо се сравнение – Атевиел, ти отсичаш: “...психиката не подлежи на буквално изследване с научни методи”, а Юнг е по-сдържан: “...познанието на психичната субстанция е невъзможно поне със сегашните ни средства” – коментарът мой, И.К.). Това не изключва възможността атомната физика на бъдещето все пак да може да ни предостави архимедовата точка” [Карл Юнг, “За феноменологията на духа в приказките”, в: Карл Юнг, “Архетиповете и колективното несъзнавано”, Плевен, 1999, с.213]
Атевиел, изпитвам известно безпокойство от това, че свързваш по някакъв начин Фройд с Виенския кръг. Доколкото ми е известно, такива връзки не са съществували. Не знам дали не преплиташ философско-научния Виенски кръг, оформил се през 1922 година на основата на регулярно провеждан от Мориц Шлик семинар към катедрата по философия на индуктивните науки при Виенския университет, с Виенския Кръжец, създаден някъде около 1906 година от самия Фройд и обединяващ негови последователи?
Не изпитвам никаква съпротива пред цитираната от теб мисъл на Юнг, “че всичко зависи от това”, дали онзи, “който борави с науката и техниката, е вменяем или не”. С една единствена добавка, че абсолютно същите думи се отнасят практически до всеки, в това число и до онзи, който борави с перото.
Същото отсътствие на съпротива от моя страна мога да декларирам и по отношение на “цялата увереност” на Юнг, която го е подтикнала да изрече относно “личната му вяра в Бога: ‘Да вярвам? Аз нямам нужда от вяра, аз знам’”. (А освен това и да издълбае нещо подобно върху входа на къщата си.)
Но, Атевиел, напълно идентични думи за “личната си вяра” са изказвали милиони хора, които дори не са знаели да четат и пишат. В такива моменти, единственото, което мога да кажа, е следното: “Е, и?”
Според теб, какъв извод би трябвало да последва от това, че някой изказва подобни твърдения за личната си вяра, която си мисли, че е знание? Дали този, че нещо подобно е задължително за всички, защото, да речем, би следвало да стои в основата на основите на нашето “колективно несъзнавано”, онзи “по-долен пласт, който се дължи не на личния опит и не е лична придобивка, а е вроден” [Карл Юнг, “За архетиповете на колективното несъзнавано”, в: Карл Юнг, “Архетиповете и колективното несъзнавано”, Плевен, 1999, с.11]?
Ако това е така, то трябва да знаеш, Атевиел, че тези редове ти ги пише един недъгав човек, на когото му липсва “тази вроденост” – вероятно, поради това, че някакъв специален сектор от генните му молекули се е загубил някъде.
Мога да приема, че НЯКОИ от “най-интелигентните сред хората живеят в същия вътрешен мрак, както и някой неграмотен човек”. Но не мога да приема нейния безапелационен вариант, който, адресиран и до “най-интелигентните”, практически обхваща ВСИЧКИ ИНТЕЛИГЕНТНИ (хора). (Тук Юнг прилича на Атевиел!)
Впрочем, и ти, Атевиел, не би трябвало да приемаш това мнение на своя духовен патрон, защото тогава и самият Карл Густав, би трябвало да се окаже просто един “неграмотен човечец” в редицата на неграмотните интелигентни.
Искам за пореден път да ти стисна мислено ръката за готовността ти да се посветиш на процеса на “отключване на хората към така необходимата им съзнателност”. Но отново се налага да ти напомня – не е никак лесно литературното слово да се превърне в реалност. Бях ти предложил да започнеш експеримент с мен самия. Сега ти предлагам повторно същото. Опитай се да направиш списък на онези мои качества, които не ми позволяват да се проявя като съзнателния обществен индивид, покриващ твоите представи за модел в това отношение. (При положение, че ти е необходима някаква допълнителна информация за мен, можеш да разчиташ на най-искреното ми съдействие. А ако са ти необходими преценки на други хора за мен, които да попълнят представата ти, готов съм да ги призова открито да сторят това тук. Впрочем, едно мнение вече имаш – това на Николай Митев Колев.)
Когато успееш да изработиш обективния ми портрет, опиши първата необходима стъпка по пътя на приближаването ми към твоя осъзнат обществен индивид. Щом успея да я извървя, ще ми посочиш втората. И така нататък... докато мога да вървя.
Нека те уверя, Атевиел – мога да бъда много съвестен ученик. Освен това, мога да привлека и други ученици. Предлагам ти да се възползваш, защото, както лесно би могла да се увериш, няма да срещнеш много хора, които с готовност да предоставят себе си за едно подобно лабораторно упражнение.
Дали да не отложим коментара на връзката: Юнг – националсоциализъм, за някой друг постинг?