Въпрос към Г-н Кожухаров
Posted by:
didovt (IP Logged)
Date: July 13, 2010 09:36PM
Здравейте,Г-н Кожухаров,този път се обръщам към Вас с конкретен въпрос,защото ми се ще да чуя вашата гледна точка по един казус свързан с преподавателската работа.В момента живея във Велико Търново и се изявявам като хорист в хор "Кантилена"с диригент Анета Павлова.Споменавам тези факти,защото си давам сметка,че има вероятност да познавате въпросната Г-жа Павлова и работата и (честно казано не знам как се пише ударение на клавиатурата) със споменатия хор.Та в хора пее едно момче,което не е завършило богословие(доколкото знам),но въпреки това без много вглеждане се вижда,че е дълбоко религиозно.По стечение на обстоятелствата съм разговарял с него относно религията и тези неща в цялата нейна философия,които аз смятам че вкарват хората в рамки.А освен това съм изтъквал пред него,че религиозните хора гледат доста едностранчиво на нещата.Нещо което аз като учител искам да променя,поне в учениците които ще прекарат даден брой часове с мен.Веднъж,в поредния наш разговор той започна със следното изречение "-Ако мога да променя нещо в държавата,бих променил армията и църквата".Ще Ви поясня че той имаше предвид,да възтанови армията и да даде по-голяма власт на църквата.Промяната на тези две институций,той смята за разковничето,което да промени значително ситуацията в България.При тези думи в мен възникнаха някой мисли около това,как по-точно тези две институций може да действат в една посока(ако въобще могат).Но оставяйки този въпрос настрана аз мигновено го попитах "-А образованието",при което той отговори,че то не е най-важното в днешно време.Аз естествено няма как да се съглася с такова твърдение и започнах да излагам някои мои доводи,че именно образованието е в основата на много социални проблеми.Може би по-точно бих се изразил като включа наред с образованието и възпитанието.И след като нашият разговор пое в такава посока,в един момент стигнахме до това,как по-точно трябва да провежда часа си един учител-дали да засяга единствено проблеми,които са в пряка връзка с дисциплината,която преподава,или е нормално той да изказва своето мнение по-въпроси свързани с дисциплини които не преподава,но си е изградил някакво мнение,обусловено от житейският му опит.Аз твърдо подкрепих тезата,че ако един учител не споделя собственото си мнение,получено от житейсия си опит,без да го налага разбира се,то той би бил така да се каже,непълноценен в работата си.С тези мои думи бях обвинен в това,че по този начин бих вкарал някого в заблуда,тъй като мога да засегна някаква тема по която не съм компетентен.В слячая въпросната тема се оказа религията.Та аз,тогава попитах дали не е заблуда за учаштите се,да слушат учителя в час по Религия,който вероятно като всеки религиозен човек би разглеждал поставените му въпроси,както казах,едностранчиво.Защо,когато същите ученици дойдат в час по музика,респективно при мен,аз да не им кажа някаква друга гледна точка относно Бога(Вие вече знаете моите виждания по въпроса и това че те не се покриват с тези на един богослов,например),та тези деца сами да изберат коя философия да следват.За мен това е едно ограничение на тези,които са дошли да учат,защото смятам че единствено от няколко различни гледни точки,те могат да изберат тази която да подкрепят.А да не говорим за това,че когато на човек се предлага само една гледна точка,той престава да мисли,а аз не искам да имам НЕмислещи ученици.Също така казах на опонента си,че за мен няма да представлява проблем,че някой е избрал да следва философията на религията,за мен проблема е когато този човек "избира" това,защото не е имал възможност да чуе друга философия по същите въпроси.
Осъзнавам,че бях многословен за да Ви задам един единствен въпрос Г-н Кожухаров,но като че ли така ще придобиете по-точна представа за разговора от който се роди този казус.
Много бих се радвал да чуя вашето мнение по въпроса-Дали е добре един учител да спомене своето мнение по въпроси извън преподаваната от него материя или не.
Позволих си да напиша въпроса още веднъж,за да бъде максимално близо съдържанието на това писмо,до неговото заглавие.
Между другото,тъй като опонента ми винаги твърди,че Християнството е религия на религиите,аз го запитах-"-Защо тогава ученика да не се запознае с мисюлманството,например,след като той така или иначе би се обърнал отново към религията на религиите".Получих "отговор",но по него бих си извадил заключение,че съм задал коренно различен въпрос.
Та ето още един въпрос,на който не намирам отговор.
"Защо,хора споделящи някаква религиозна философия,отговарят на някакъв въпрос така,сякаш отговарят на съвсем друг въпрос.Още по-страшно е,че слушателите като че ли не забелязват това.Казвам това,защото разговорите с това момче сме водили пред няколко слушателя,които винаги твърдяха,че моите въпроси са получили точните си отговори.
Ще се надявам на най-скорошния Ви отговор.
С уважение:Делян Пенчев