Към заблудите – с учебници в ръка
Posted by:
Илия Кожухаров (IP Logged)
Date: November 21, 2004 04:33PM
Очаквах, че тази тема ще бъде подхваната от госпожа Нина Николаева, защото именно тя я поиска. (Аз само предложих титула.) Не знам дали през последните дни нещо не я е възпрепятствало, дали междувременно у нея не се е появило някакво колебание. Ето защо, ще я начена аз.
Разбира се, в началото отново бих посочил, че е напълно възможно темата да се окаже с много подводни камъни. Би могло да се окаже, например, че:
– не са достатъчно много учебниците, които с едни или други свои текстове въвеждат четящите ги в заблуждения, или
– не са достатъчно много преподавателите, респективно родителите (а защо не и учениците и студентите), които са готови открито да посочат както заглавия, така и имена на автори на учебна литература, съдържаща заблуждаващи текстове.
Съществуват и други опасности. Но нека започнем да се занимаваме с тях, когато те евентуално се появят.
Първото учебно пособие, за което се сетих, когато госпожа Николаева предложи тази тема, бе "Християнска етика", издадена през 2003 година. Нейни автори са: професор доктор Димитър Киров, професор доктор Дечко Свиленов и Димитър Коруджиев. Както изрично е отбелязано на корицата, и особено над издателското каре (с.2), въпросното учебното помагало "е одобрено със Заповед № РД 09-608/24.07.2003 г. на министъра на образованието и науката". (Само попътно бих поставил един малък въпрос: "Защо думата 'заповед' във въпросния текст трябва да бъде с главна буква, а думата 'министър' – с малка?")
Далеч не попътно обаче ще спомена, че, когато синът ми донесе въпросния учебник в къщи, сподели: "Раздадоха ни ги безплатно". Миналата учебна година той бе в ХІІ клас, с други думи, в съответствие с представата и практиката в България – достатъчно голям, за да получава безплатни учебници. Веднага се запитах: "Защо не получи безплатно, примерно, учебника си по математика?"
Нека сега поставя първия си съдържателно отнасящ се до помагалото въпрос: "Нормално ли е (дори, морално ли е) да се предлага на един ученик учебно пособие с подобно заглавие – 'Християнска етика'?" Нека продължа този въпрос със следните питания: "Нормално ли е в един все повече глобализиращ се свят да се поставят в училището демаркационни линии в аспекта на етиката? Каква етика ще изучават деца, родени от смесени бракове? Коя етика би следвало да изучават учениците в районите, абсурдно обозначавани като ‘смесени’? (Впрочем, кой район в държавата ни не е ‘смесен’?) Дали извинение за създаваните условия за разединение ще се търси в аргумента, че заниманията по ‘християнска етика’ биха могли да попадат в някакъв вид избираеми дисциплини – в часовете по които едни ще изучават ‘християнска етика’, други ‘мюсюлманска етика’, трети ‘юдейска етика’? А ако някой поиска да изучава ‘будистка етика’? (Ще му осигурим учител от Далечния Изток? Или такъв ученик ще остане без избрана ‘специална етика’, поради което ще излезе ‘етически недоразвит’? Или просто ще трябва да се примири и да изучава някоя от съществуващите ‘под ръка’ ‘религиозни етики’?) А ако някъде, в някой клас, се окаже, че едно единствено дете следва да изучава някаква, примерно, ‘не-християнска етика’? Как ще се чувства то, дори и да му бъде осигурен надлежен учител? А ако някое дете бъде преместено от училище, в което е изучавало 'не-християнска етика', в училище, в което 'неговата етика' не се изучава, как ще контактува с онези деца, които са възпитавани в някаква 'друговерска' за него етика? Впрочем, ако тук някой заяви, че (поне) основните религии предлагат еднакви етически норми, и ако ние приемем (поне временно) подобно твърдение като истинно, то тогава поради каква причина някаква етика трябва да се нарича 'християнска'?”
Вижда се каква лавина от въпроси може да се отприщи дори само от едно кратко замисляне върху абсурдното (според мен) заглавие на одобреното със “Заповед” на Министеството пособие.
Нека обаче мислено се поставим в положението на ученик, който се обучава в училище, в което коментираната “Християнска етика” се е превърнала в учебна дисциплина – независимо с какъв статут. Какво би могъл да си мисли в такъв случай подобен ученик?
Той би могъл да реши, че християнската етика е една "истинска" етика. (И именно затова е предложена от авторитетните училищни власти). Оттук би последвал изводът, че всички други етики са "неистински", толкова неистински, че просто не са етики. И затова не се изучават. (Защото, в противен случай, и те би следвало да се предложат. На все същите ученици.) Може да се допусне, че усещането за "истинността на християнската етика" ще се усили в достатъчна степен, когато се забележи, че във въпросното пособие има цели глави, чиито имена са: "Библията – висш нравствен авторитет" (сиреч, над нея няма и не може да има друг авторитет!), "Универсалност на християнската етика" (сиреч, не се налага познаването на каквито и да било други етики, защото с това свое качество тя е самодостатъчна!).
Въпрос: "Дали само с названието си коментираното пособие, както и названията на няколко от неговите раздели не създава идеални условия за въвеждане в заблуждение?"
Разбира се, някой друг ученик би могъл да разсъждава и по различен начин. Той би могъл, примерно, да реши: "Просто съществуват различни видове етики. И те са толкова на брой, колкото са религиите плюс поне още една – атеистичната".
Въпрос: "Това ли трябва да остане в съзнанието на един млад човек от времето на неговото обучение?"
В Увода на "Християнска етика" (автор – професор доктор Димитър Киров) се казва дословно: "Иисус Христос обяви златното правило на нравствеността в неговата положителна и окончателна форма: 'Както искате да постъпват с вас човеците, тъй и вие постъпвайте с тях'".
Вече съм имал възможност да коментирам тази твърде показателна реплика, и то особено сравнявайки я със знаменития “Категоричен императив” на Имануел Кант. Сега отново бих искал да поставя въпроса: “Ако приемем, че отношенията между хората са уредени в съответствие с цитираната препоръка, къде в такъв случай би могло да има място за какъвто и да е бог, в това число и за християнския?” Визираното правило е чисто светско. То урежда директно отношенията между хората. И все поради тази причина може да бъде облечено (и е облечено) в съответни цивилни правни текстове, при което може да се спазва без каквато и да е намеса на какъвто и да било бог. В края на краищата, достатъчно е само да се пропусне фразата “Иисус Христос обяви...”, за да се разбере, че този тип отношения за преки междучовешки (а не опосредствани през някаква божествена инстанция). Ерго, те се оказват извън-религиозни. Впрочем, дали в едни или други отдалечени пред-евангелски времена различни (дори и “нецивилизовани”) човешки общества не са достигали до подобни идеи?
Ще спра. (Засега.) С последен въпрос: “Дали дори само със съществуването на учебната дисциплина 'Християнска етика' не се внушава мисълта, че подобна ‘етика’ не просто съществува, но и трябва да съществува? И дали това не е един пример на твърде рафинирано заблуждение?”