Re: За заблудите на немотивирания ученик (и за това, как могат те да се преодоляват)
Posted by:
Нина Николаева (IP Logged)
Date: November 24, 2004 11:26PM
Г-н Иванов,
Аз съм инициаторът така да се каже на онази част от форума, която се нарича мисионери...
Да и преди имаше УЧИТЕЛИ - с главна буква и такива, за които не бих си спомнила с добро. Но странно - за тях почти не се сещам. А за онези - с главната буква винаги се намира повод - ситуация, дума, звук, картина, които ми напомнят. Ще Ви дам моя отговор на въпроса. Вие пишете:
"Дали пък те наистина са такива, каквито ги носим в сърцата си? Дали и на тях нищо човешко не им е било чуждо? Дали не ги идеализираме, водени от някаква позабравена романтика? И дали всички са били толкова идеални, или и сред тях е имало "черни овце?".
Този отговор давам на децата си, когато коментират преподавателите си. Да и учителите са хора и нищо човешко не им е чуждо. Както и на нас, хората, разсъждаващи във този форум. Ние също имаме недостатъци и правим грешки. Имаме ли право тогава да обсъждаме каквото и да било?
Имаме. Защото също така човешка черта е да се учим от грешките си. Има древна източна мъдрост, според която умният човек се учи от грешките си, а МЪДРИЯТ и от грешките на другите. Не е ли това в крайна сметка целта на тези форуми а и на Кръга. Да ни направи по-мъдри, като видим своите грешки или заблуждения, поучим се от тях а по този начин дадем възможност на други да почерпят мъдрост. Аз лично много неща научих от прочетеното във форумите на Кръга.
Но разговорът тръгна в друга посока. Темата ни беше за немотивираните или немотивируемите. Бих казала, че по-скоро са мотивирани в неправилна посока. А промяната на посоката винаги е по-сложна, отколкото поддържането на същата. Особено във възрастта, в която човек си мисли, че е велик. Всички сме преминали през това чувство на ранната възраст. Аз съм голям/а и съм прав/а, не ме разбират и ми пречат. Е някои имат щастието да не усещат последното. С тях е лесно. С другите трудно. Връщам се пак към темата за мисионерите. Класната ми ръководителка до 8 клас - Радка Памукова беше млада, приличаше повече на нас, отколкото на учителка. Но добре знаеше кой при какви условия живее, какви проблеми има, дали да говори с родителите или направо с детето. Знаеше кого трябва да похвали, за да повиши мотивацията му и кого да скастри. Ще дам пример със себе си. Учителката ми по математика беше меко казано зла. Много по-късно разбрах мотивите. Имала е конфликт с класната ни. За да причини зло на нея, тя се опитваше да тероризира нас. Още от пети клас. Та без никакъв мотив и изпитване на мен и на няколко други деца в дневника цъфнаха двойки. Всички бяхме отличници. Разтичаха се някои родители, оправиха нещата, но моят баща ми каза това, което сега аз казвам на децата си - оправяй се. Та аз залегнах яко с идеята, че все ще ме изпитат. Идва краят на срока - нищо. Тръшнах се в къщи и рева - да сменя училището. В този критичен момент класната ме остави един ден след часовете и ме заведе в Школата по математика. Имаше едно време такива извън класни форми. Обясни ми, че не оценката, а знанията имат значение и тук ще докажа, че наистина заслужавам други оценки. В седми клас написах реферат за интерполация на полиномите. (Нормално се изучава в техническите ВУЗ или в специалност математика.) Няколко пъти печелех първо място включително и на национални олимпиади, завърших с отличен не само осми клас но и математическа гимназия и после две магистратури, пак свързани с математиката. Ето начин да мотивираш някого, който е бил демотивиран. Детската логика ме водеше вече в неправилна посока - тук и да уча и да не уча, понеже тате не идва мога да бъда ощетявана. Дали това щеше да подейства на друг - не знам. Важното е, че тя намери верния подход към мене. В последствие, вече като възрастен човек, разбрах, че всичко е станало след дълго обсъждане и спорове между нея и родителите ми. Тя е настоявала за намесата им, но все пак се е съгласила с идеите на по-възрастния от нея мой баща и е взела добро решение. Сигурно има и други примери - и с Вас включително. Фактът, че сте във форума не ми говори за демотивирана или неправилно мотивирана личност във Ваше лице