Re: Кое точно е изкуство?
Posted by:
Илия Кожухаров (IP Logged)
Date: January 03, 2005 01:32PM
Анастасия,
Нека и за теб Новата 2005-а година да е честита!
Сега относно опита ни скроим дефиниция на "творчеството".
Схващам, че изпитваш притеснение от идеята творчеството да се обвързва с "уникалността на създаването" (аз бих казал "уникалността на създаванОТО"). Изказваш предположението, че творчеството "може би не е дори в създаването, а в състоянието, в което се намираш по време на дадено създаване". За съжаление, Анастасия, не ми се струва разумно да обвързваме дефиницията за творчество с тази компонента. "Състоянието", за което говориш, може да е много специално, то може да се описва с най-поетични, красиви, впечатляващи и така нататък думи, но то, според мен, е само една предпоставка, която може и да не доведе до акт на творчество. Ето защо, мисля, че трябва да затворим тази врата.
В същото време, забележката ти, илюстрирана с примера за "механичното слагане на продукти при готвене" без замисляне от страна на "твореца на евентуалното ново ястие" дали то е ново или не – това е един много сериозен повод да поразсъждаваме относно разумността на добавения от мен фрагмент в последния вариант на дефиницията (думата ми е за "новостта на творението, ПРЕДПОЛАГАНА ОТ СТРАНА НА ТВОРЕЦА"). Твоята бележка може да бъде доразвита с разсъждение върху следния въпрос: "Ако един компютър осъществява някакво комбиниране на звуци, линии, цветни петна и прочие, това следва ли да бъде окачествено като творчество?"
Всъщност, този въпрос поставя проблем, диаметрално противоположен на онзи, който коментирах на 07.12.2004: "Напълно права си, че някой може да не знае, че нещо, което е сътворил, е било сътворено и преди него". По този повод ти бях написал, че "този проблем може да бъде маркиран като проблем по 'установяване на новостта' на сътвореното нещо, а не като проблем на дефиницията за творчество". И все във връзка с това предложих добавката за "предполаганата новост от страна на твореца".
Дали в тази ситуация да не се спрем на следния вариант за дефиниция: "Творчеството е акт на създаване на нещо, за което се предполага, че не е съществувало до даден момент". Безличният израз "се предполага" елиминира необходимостта предположението да се прави от твореца и натоварва с преценката за новост всеки един, който е решил да си отговори на въпроса: "С акт на творчество или с акт на не-творчество се е сблъскал?" Това може да е и самият творец, но може да е и всеки страничен наблюдател.
Наистина, мога да предвидя, че подобна дефиниция може малко да разочарова. Защо ли? Защото ние хората като че ли сме свикнали да мислим, че дефиницията ни дава отговор на въпроса: "Какво Е дадено нещо?" Мисля си обаче, че реалността е по-друга. Ние твърде често не знаем, какво "Е дадено нещо", а знаем, какво някой си мисли, че "дадено нещо Е". (Отчитам, че това мое последно изречение е повлияно от заглавието на новия Суб-форум "Откъде знам това, което си мисля, че знам?", както и от разменените там мисли между Кожухаров и Атевиел.
Анастасия,
Задаваш един, както ми се струва, странен въпрос: "Дали може някой да не създава нищо и пак да е творец?" След това правиш дълго пояснение на въпроса си, което човек трябва да прочете и повторно, за да не се заблуди и да тръгне да коментира казаното от теб за проводника. Разбира се, ако нещата опират до това, нещо да се пренася дословно, то по никакъв начин не може и дума да става за творчество. Другият аспект на питането ти обаче е по-интересен: "Дали можем да кажем кой поражда мислите ни, идеите ни – и изобщо, решенията ни за едни или други действия?" Няма да скрия, че това е един от възможно най-сложните въпроси, на който не съм убеден, че можем да дадем отговор. Поне засега. Този въпрос се отнася до откриването на причината на едно следствие. А това, както може да се усети е изключително трудно и практически несигурно занимание.
Съгласен съм с теб, че можем да стигнем до "сътворяване" на дефиниция за творчество, след което някой "да прочете същото някъде в книга от 1923 година". Затова и мисля, че версията на дефиницията, такава каквато я предложих, урежда този въпрос: просто ние следва само да си мислим, че сме "сътворили" нова, оригинална дефиниция.
И да четем повече, разбира се.
По отношение на уравнението "истинско творчество = творчество" бих могъл само да кажа, че в него явно има някаква грешка. И тя най-малкото е в констатацията за излишното присъствие на поне едната, дясната или лявата, му страна.