Re: Една история от древен Китай:
Posted by:
Илия Кожухаров (IP Logged)
Date: October 02, 2004 01:29AM
Скъпи Форум-партньори,
Ще се опитам да кажа на всеки от вас по нещо след вчерашния водопад от послания на Анастасия и днешния сюрприз на Безименен. И така – по хронологичния ред.
Скъпи Безименен,
Относно ученичеството – Мария първа заяви, че е ученичка. Но аз веднага посочих (на 28.08.), че също се чувствам ученик. И още – че “ще си остана цял живот ученик”. След месец мълчание Вие изведнъж също декларирате, че се чувствате ученик и веднага бързате да седнете на един чин с Мария. (Уж отбор да правите!) А аз къде да отида? Сам ли да си правя отбор? (Може би, отбор на самотния ученик?)
По повод учениците и учителите Анастасия казва нещо важно – за дремещата учителка във всяка жена. Това може и да е шега, пусната в някоя учителска стая, изпълнена единствено с жени. Но, ако само за момент, решим да помислим сериозно (дали това е възможно?) върху притчата за Адам и Ева, то би следвало да приемем, че всъщност учителката на цялото човечество е жената. (По това време мъжът вероятно се е бил омотал в някакви свои първични полу-мисли, които явно са му пречели да забележи най-очевидния капан, който неговия бог му е поставил със забраната да яде от дървото на познанието.) Лично аз, ако имах някаква власт, бих се разпоредил пред всяко училище да има почетна статуя на Ева – просто като символ на стремежа към учене. (И за ужас на религиозно обременените.)
Скъпи Безименен,
Изказвате твърдението, че “само мъртвецът не се развивал”. Мисля, че не сте съвсем прав. И мъртъвците се развиват – нали ще се съгласите, че между мъртвецът в първата минута след смъртта му и мъртвецът 2 (или 20) години по-късно има сериозна разлика. Наистина, развитието, към което насочвам вниманието Ви, може да не е от най-приятните за размисъл, но не може да не се признае, че онова, което става с един труп, всъщност е развитие.
Колкото до разсъжденията Ви относно признанието, че християнският бог се бил разкаял за това, че е сътворил човека, това е изключително важен фрагмент, на който обикновено религиозните хора не обръщат полагаемото му се внимание. Към него могат да се прибавят и още немалко други подобни фрагменти, които издават единствено това, че въпросният бог всъщност се е държал (а може би и сега се държи) като някакъв самодеец. И че в общия случай не е знаел, какво върши.
В последния абзац на Вашето послание Вие, Безименен, споделяте твърдението “на някои хора”, които считат, че “е невъзможно да съществува нещо (каквото и да било) от само себе си”. Идеята, по силата на която “щом глиненият съд има своя грънчар, това означава, че и всяко нещо във Всемира има своя творец”, не е нищо друго освен пренасяне на характеристики по аналогия. Но нека не забравяме, че човечеството е било предупреждавано отдавна за опасностите, които крие изводът по аналогия. Ето Ви едно такова предупреждение от преди 1000 години – на Ибн Сина: заключението по аналогия “не се явява задължително, защото твърдението по сходство може да противоречи на твърдението по друго сходство, тъй като има много неща, които в едно отношение са сходни, а в хиляди други отношения са различни. (...) Аналогията може да привлече вниманието и да навее съмнение (мисля, че тук по-правилният превод би бил: ‘да доведе до предположение’ – бел.моя, И.К.), но не и да установи достоверност”. Това Ибн Сина е казал в своя основен трактат “Даниш-наме” (“Книга за знанието”). Лично аз, мисля, че той е бил прав.
Скъпа Анастасия,
Не представлява проблем да ми пишеш на “ти”. Не представлява проблем и аз да ти пиша на “ти”. По повод твоята ремарка: “Който търси, намира”, бих искал да ти обърна внимание върху следното: това просто не е вярно! Всъщност, допускам, че ти повтаряш нещо, единственото достойнство на което се състои в това, че си го чувала многократно. Между другото, ако максимата за търсенето и намирането беше вярна, то всеки човек (поне в минутата преди кончината си) би трябвало да направи признанието, че каквото е търсил, го е намерил. Дали обаче, ако застанем в едно дълго дежурство край умиращи хора, ще чуем подобни повсеместни признания?
Твоята представа за Бог (изписвам го с главна буква, както правиш това самата ти) “като едно информационно поле, което непрекъснато се обогатява и развива вследствие на човешката ни дейност” не ми изглежда да има допирни точки с представата, която имат религиозните хора за бога и божествата (независимо дали ги изписват с малки или големи букви). Така например, в съответствие с твоята представа ние, хората, с нашата дейност “обогатяваме и развиваме” твоя Бог. В този смисъл, идеята ти е толкова антирелигиозна, че ти на минутата трябва да престанеш да се терзаеш с въпроси като този, дали си религиозна.
Тук обаче, веднага искам да те попитам: “Защо изобщо си решила да използваш думата ‘Бог’ за обозначаване на твоето ‘информационно поле’, след като можеш просто да казваш ‘информационно поле’?" Или евентуално "Информационно поле"? Или дори “Върховно информационно поле”? Защо решаваш да употребяваш думата “Бог”, след като с това може да въведеш мнозина в заблуждение – все пак, болшинството хора имат представа (или си мислят, че имат представа) за някакъв бог като за сила, която е сътворила всичко видимо и невидимо в света и която изисква ние да се подчиняваме на нейната воля. Дали твоето Информационно поле е натоварено с тези функции? И дали трябва да му се подчиняваме? Или, СЛЕД КАТО НИЕ ГО ИЗГРАЖДАМЕ, всъщност бихме се оказали в положението на хора, които се подчиняват на себе си?
Скъпа Анастасия,
Китайската поговорка, която цитираш, е изключително важна. Не знаех, че тази мисъл е съществувала и под формата на китайска сентенция.
Твърдението ти, че всеки от нас “има пръст в сътворението на света” и че “ние го творим всяка минута”, изиква много обширен коментар. Той трябва да мине задължително през дебат за “причината” и “следствието”. Ако си готова можем да го отворим. Може дори да направим отделен форум. Само ми подскажи това си желание и ще подготвя необходимото.
Казваш: “...от това което съм преживяла, мисля, че има Бог. Почти съм сигурна. Беше доста трудно да си повярвам”. Искам веднага да те попитам: “Защо не кажеш просто: ‘Мисля, че има Върховно информационно поле’?” И още: “Дали си прочела това, което публикувах в сайта под заглавие ‘Вярата като синоним на незнанието’?” Ако възприемеш изводът, който правя там, изречението ти за “повярването” би изглеждало така: “Беше доста трудно да се докарам до състояние на незнание”. Но забележи, скъпа Анастасия, състоянието на незнание изобщо не е трудно достижимо. Точно обратното – то е най-лесното измежду изобщо възможните.
По повод посланието ти до мен – мога да споделя следното:
1. Визирайки филм на БиБиСи, споделяш, че “мозъкът на жените отреагирвал и с двете си полукълба, а мозъкът на мъжете – само с дясното”. Не съм гледал въпросния филм, а от краткото ти съобщение не ми става ясно на какво собствено е трябвало да реагират въпросните мъжки и женски мозъци. Онова, което знам във връзка с функционирането на лявата и дясната хемисфера на човешкия мозък (при това, и при мъжете, и при жените) се свежда до отдавна констатираните различия в специализацията на тези хемисфери – дясната е приоритетно обвързана с работа в областта на емоциите, борави с понятия с размити очертания, докато лявата е приоритетно ангажирана с логически операции. В този смисъл, “изводът на учения за по-доброто развитие на емоционалната сфера при жените”, въпреки и предизвестен, едва ли е бил направен точно върху това, което съобщаваш, че е било показано. Може би в някой пункт нещо ти е убягнало и/или преразказваш съдържанието на филма с някаква неточност.
2. Относно Будизма, мисля, че той е причисляван към религиите по силата на известно недоразумение.
По повод продължението на посланието ти до мен:
1. Примерът “от живота” с двамата учители, които трябва да преподават една и съща материя, не следва да се използва като пример, от който да се правят аналогии с “просветленията на някой пророк”. Учителите никога няма да твърдят, че науката, която преподават, я имат като спуснато и ГАРАНТИРАНО СВИШЕ знание. Докато пророците твърдят именно такива неща. А това е вече нещо твърде различно. И аз допълнително получавам повод да констатирам, колко прав е бил Ибн Сина. Когато обаче пророците твърдят, че имат знанието си като просветление, дошло свише, и когато между твърденията им се откриват различия, това веднага поставя под съмнение “онова, което е свише”. Казваш, че пророците по всяка вероятност е трябвало да пречупват полученото свише, защото е трябвало да го съобразят с нивото на адресатите. Но следва ли това да бъде проблем на пророците? Толкова ли “онзи свише” е бил сляп (или не е знаел какво творение е сътворил), че да изпраща към пророците неподходяща информация, което на свой ред ги е поставяло в положението да играят ролята на редактори на неговите недомислени информационни хрумвания?
2. Казваш, че погрешно съм доловил в предишното ти послание някаква реклама на религията като инструмент за управление на живота на неинтелигентните хора. Но от това, което си написала в последното си продължение, само потвърждаваш предишното ми съмнение. Питаш: “Щял ли е някой да бъде толкова гаден, ако у него е съществувал страх от наказание?” Ясно от кого! Веднага искам да ти обърна внимание, че (първо) от този единствен случай нямаш право да правиш генерални обобщения. Всъщност ти правиш една генерализираща аналогия. И аз отново си спомням за Ибн Сина. И (второ), нужно ли е специално да ти казвам, че “свръхгадни” хора биха могли да се намерят и сред дълбоко религиозните, и сред заклетите атеисти. Можеш ли да ми кажеш, какви са били тези, които са изгаряли на кладата Джордано Бруно? Дали не са били “гадни”? Знаеш ли, впрочем, защо инквизицията е прибягвала именно до изгаряне на живи човешки тела? Отговорът е зашеметяващ: “За да не се пролива кръв, което е греховно и недопустимо за божия служител”. Дали това йезуитско обяснение (впрочем, наречено така именно защото е било давано от йезуити) не е гадно? А знаеш ли защо йезуитите са възприели за себе си това име? Защото са се считали за най-ревностните воини на Йезус. Богът на любовта! Да долавяш тук някаква гадост? Аз лично долавям. Да ги е възпирал някакъв страх от някакъв бог?
3. “Страхът” като инструмент за моделиране на обществото е възможно най-опасната идея, която се е раждала в нечии човешки глави – огромната част от които религиозни. Опасна, дори и затова, защото нейната обосновка изглежда твърде логична. (Анастасия, ти следваш именно тази широко използвана схема на аргументация: “някои са толкова невъзприемчиви за позитивни идеи, че трябва да бъдат вкарвани в правия път само чрез страх. И тъй като този страх трябва да е съответен на тяхната склонност към големи ‘гадости’, то това трябва да е страх от нещо много голямо, нещо импозантно, сиреч от някакъв Бог”.) Веднага обаче поставям въпроса: “Анастасия, замисляла ли си се относно това, какво става с онова съзнание, което живее под страх?” И още: “Как ще съумееш да насочиш страха от висшата сила само към ‘гадните’ – може би, ще ги изловиш и поставиш в изолатор, където ще ги плашиш с предстоящите им адски мъчения, докато на другите, ‘не-гадните’ ще обясняваш, че богът и страхът от него са една човешка легенда, измислена, за да бъдат поправяни тези, които по друг начин не могат да бъдат поправени?” Дали мислиш, че подобен сценарий е практически осъществим?
Скъпи Безименен,
Днешното Ви включване е зашеметяващо – оттегляте ни повече, ни по-малко “всичко”. (Веднага се замислям над това, че на свой ред и аз трябва да оттегля аплаузите си към Вас, когато съм ги заявявал по повод на някои Ваши изключително силни попадения в дебата дотук.)
Между другото, надявам се да ми позволите да Ви обърна внимание върху една неточност в последните Ви мисли. Казвате, че определени Ваши въпроси “били глупави”, защото чрез тях “говорите против Бог без да Го познавате”. Това обаче изобщо не отговаря на истината. (Впрочем нали бяхте заявил, че именно нея търсите!) Скъпи Безименен, Вие не говорите против някакъв бог, а против онова, което ДРУГИ ГОВОРЯТ за някакъв бог. Ако обичате, прегледайте отново собствените си мисли и ще откриете, че досегашните Ви критични бележки са били насочени към пукнатини в онова, което някои са написали, казали, пишат или казват за нещо, което обозначават с табелката “Бог”. Но това още не означава реален бог.
Не ми става ясно, как едновременно заставате и зад Мария, и зад Анастасия, след като: 1. техните позиции далеч не се припокриват, и 2. и двете не са изложили разбиранията си по някакъв завършен и вътрешно непротиворечив начин. Дали в такъв случай “заставането Ви зад” няма да се окаже след ден-два нещо, от което да се налага да се отказвате? Изцяло! Дали в случая Вие не сте решил да застанете зад нечия позиция, без да познавате? Или може би аз не разбирам нещо, което иначе е съвършено ясно за другите? Поради което (както в началото на диалога ни от средата на юни) би се наложило да Ви помоля за изяснение.
Накрая, Безименен, забележете, че Вие говорите за “логиката на дъждовния червей” така, сякаш я познавате? Дали наистина я познавате?
P.S. Скъпи Форум-партньори, аз също ви харесвам.